Gamersnet.nl

DRM-update Oculus Rift maakt piraterij eenvoudiger

Afgelopen week verscheen er een update voor de DRM van de Oculus Rift. Die moest tegengaan dat Oculus-exclusieve titels speelbaar waren op andere VR-headsets, zoals de HTC Vive. Eerder verscheen namelijk Revive, een stukje software dat precies dat voor elkaar kreeg. Maar de recente patch voor de VR-headset lijkt de zaken alleen maar erger te maken.

Voorheen kon Revive het nog laten bij het ‘vertalen’ van gamecode naar OpenVR, de API waar de HTC Vive gebruik van maakt. De legitimiteit van game-exemplaren werd nog gewoon gecontroleerd. Na de DRM-update draaien Rift-games echter een platform integrity check, die controleert of er wel een Oculus Rift is aangesloten op de pc. En omdat de nieuwe check verbonden is met de legitimiteitscontrole voor game-exemplaren, moet Revive nu die gehele beveiliging omzeilen – en doet dat ook.

Daardoor is het nu dus mogelijk om zowel legitieme als illegale kopieën van Oculus-exclusieve games te spelen op de HTC Vive. Overigens steunt de maker van Revive (LibreVR) piraterij niet.

I really didn’t want to go down this path, but I feel there is no other way. This release bypasses the Oculus Platform DRM in Unreal Engine games, so the entitlement check doesn’t fail because the headset isn’t connected. I still do not support piracy—do not use this library for pirated copies.
Hieruit blijkt ook dat de nieuwe versie van Revive vooralsnog alleen werkt met games die gebruikmaken van de Unreal Engine. Er wordt echter ook gewerkt aan games die draaien op de Unity-engine.

Er is dus werk aan de winkel voor de medewerkers van Oculus VR. Denken jullie dat het bedrijf de strijd tegen programma’s als Revive zal winnen? Laat het ons weten in de reacties!