Gamersnet.nl

Nieuwe informatie over hardware PlayStation 4.5 gelekt?

Er gaan al een tijdje behoorlijk sterke geruchten dat Sony een nieuwe versie van de PlayStation 4 in ontwikkeling heeft. Die moet de originele PlayStation 4 helpen bij het ondersteunen van PlayStation VR-games, maar volgens sommige verslagen ook bij het afspelen van 4K-content.

Dat laatste is volgens veel hardwarekenners onmogelijk voor een redelijke prijs, en nieuwe geruchten rondom het nieuwe apparaat lijken dan ook te wijzen op een nadruk op virtual reality. De PlayStation 4.5 heeft namelijk de interne codenaam Neo, wat waarschijnlijk een verwijzing is naar Morpheus, de codenaam die PlayStation VR had voordat de naam werd veranderd. Allebei die namen komen natuurlijk uit de Matrix-films, dus een verband tussen de PlayStation 4.5 en PlayStation VR lijkt niet ondenkbaar.

Maar deze werknaam is niet het enige gerucht dat Austin Walker van Giant Bomb naar buiten brengt. Hij zegt namelijk ook meer informatie te hebben over de hardware in de nieuwe PlayStation-versie. Zo moet de grafische kracht van de Neo ongeveer 2,25 keer zo groot zijn als die van de system-on-chip die in de huidige PlayStation 4 verwerkt zit.

Daarnaast is de processor zo’n 500 MHz sneller en wordt de bandbreedte met ongeveer 42 GB/s verhoogd. Dat zijn misschien indrukwekkende verbeteringen, maar real-time games in 4K gaat het apparaat waarschijnlijk niet halen. Cut scenes zijn echter een ander verhaal, aangezien die een stuk minder hardware-intensief zijn.

En hoewel veel bezitters van de huidige PlayStation 4 zich ongetwijfeld bedonderd voelen door de krachtigere Neo, hoeven zij niet bang te zijn dat er exclusieve games voor dat apparaat zullen verschijnen. Ontwikkelaars krijgen de optie om de ‘Neo mode’ in te bouwen, maar alle games die voor de vernieuwde PlayStation 4 uitkomen, zullen ook werken op de huidige PlayStation 4. Ook verbiedt Sony ontwikkelaars om verschil te maken tussen gamers op de PlayStation 4 en de Neo, zowel qua content als qua PlayStation Network-functionaliteit.

Omgekeerd geldt overigens hetzelfde: ontwikkelaars hebben de vrijheid om hun games te voorzien van een ‘Neo-modus’, maar alleen op voorwaarde dat de framerate van de Neo-versie minstens net zo hoog is als de framerate op de oorspronkelijke PlayStation 4. Kopers van de Neo hoeven dus niet bang te zijn voor slecht geoptimaliseerde games.

Wat vinden jullie van deze nieuwe informatie over de PlayStation 4.5? Gaat dit jullie aankoopbesluit beïnvloeden? Check de recente CrewGrounds om de meningen van onze redactieleden te lezen!