Pc-versie van Quantum Break loopt allesbehalve optimaal

Hoewel wij in onze Quantum Break review aardig te spreken waren over Remedy Entertainments laatste game, zijn talloze pc-gamers dat absoluut niet. Weliswaar zagen zij de toekomst hoopvol in toen de Xbox One-exclusive aangekondigd werd voor Windows 10, maar de verwezenlijking van die belofte blijkt nu minder sprankelend.

Quantum Breaks pc-versie kende al bijzonder hoge systeemeisen, maar zelfs met de benodigde hardware, lijkt de game nog niet optimaal te draaien. De betrouwbare heren van DigitalFoundry runde een aantal test met de port op onder meer NVIDIA’s GTX 970 en AMD’s R9 390. Het resultaat? Niet best, al scoort de AMD-kaart altijd nog beter dan die van NVIDIA. De game bereikt echter nooit de 60 frames per seconde, het download- en installatieproces blijkt moeizaam te werken en de pc-optimalisatie is aanzienlijk ondergeschikt aan die van de Xbox One.


DigitalFoundry beweert dat het deels moet komen door het Universal Windows Platform (UWP), wat nog niet in staat is om hoogwaardige kwaliteit games te ondersteunen. Ook zijn de verminderde prestaties duidelijk te wijden aan de aandacht van Remedy voor de pc-versie. Drie jaar lang werkten zij aan een Xbox One-exclusive, die kort voor release ook ineens stond te verschijnen voor pc. De game is gemaakt om alles uit de Xbox One te persen en niet delicaat om te gaan met duurdere, geavanceerde hardware.

Desalniettemin konden wij nog prima genieten van Quantum Break, zij het wel dat dit gebeurde op de Xbox One. Ben jij zelf al aan de slag geweest met de tijdrovende game (no pun intended)? Of doet dit nieuws je afwachten tot een fijne patch of een stevige prijsverlaging? Wij zijn benieuwd…

  1.   
    kmjansen's avatar

    PC Master Ra……………oh wacht toch niet.

  2.   
    gamerfriend01's avatar

    Hij is dan ook eerst ontwikkeld voor de xbox one dus speel hem op dit platform he

  3.   
    Sjouke Hoogland's avatar

    Lijkt me wel een toffe game…. Ik ben zo’n iemand die meer om fps geeft dan graphics. Wacht dus iniedergeval nog even af.

  4.   
    huntedjohan's avatar

    kmjansen schreef, "PC Master Ra……………oh wacht toch niet."

    volgens mij draait ie op pc nog steeds rond de 30 FPS, terwijl dat op de console al een hele kunst mag heten als welk willekeurig game dat behaald. dus je punt? :O

  5.   
    Kardinalus's avatar

    Je hoort het tegenwoordig wel steeds vaker zeg. Dat de pc stroef loopt. Ben zelf half pc gamer/ps4 gamer maar blijft toch jammer dat ze soms niet eens behoorlijk een titel kunnen uitbrengen.

  6.   
    Dannytjuh's avatar

    Veel mensen geven Remedy de schuld, maar wat ze niet weten is dat Microsoft alles bepaald omdat hun de uitgever zijn, als ze op het laatste moment zeggen dat Quantum Break ook op PC moet verschijnen dan heeft Remedy geen keus. Ik vermoed dat ze te weinig tijd hadden om het goed te optimaliseren en dat is jammer, want nu gaat hun reputatie naar de klote.

  7.   
    Tom's avatar

    De pc-versie van Alan Wake draaide bij mij altijd best lekker, op een destijds alweer verouderd systeempje. Denk inderdaad dus ook dat het de druk van buitenaf/Microsoft is geweest dat het hier fout is gegaan, want ze kunnen het duidelijk wel.

  8.   
    Neolite's avatar

    Een triple A game op een plaftorm uitbrengen wat daar “nog” niet geschikt voor is, is niet de juiste zet geweest achteraf. Met een flinke patch valt het vast wel grotendeels op te lossen, maar ideaal is het natuurlijk niet.

    Ik vindt het eigenlijk al heel wat dat de game überhaupt uitgekomen is voor de pc, voelt toch ergens wel als een handreiking aan de pc gamer. Microsoft geeft hiermee toch een Xbox Exclusive op, dat dit dan niet perfect gaat mag in mijn ogen wel een beetje door de vingers gezien worden.

  9.   
    Downzilla's avatar

    Ik vind het ook niet kunnen dat mensen zeuren dat ze hun zuurvediende geld in een product hebben gestopt wat eigenlijk niet af is, ze mogen al vereerd zijn dat ze het überhaupt mogen kopen.