De ontwikkeling van Dead Island 2 loopt op zijn zachtst gezegd niet op rolletjes. Nadat Techland, verantwoordelijk voor Dead Island en Dead Island: Riptide, besloot om onder de vleugels van Warner Bros. het zeer goed ontvangen Dying Light uit te brengen, kwam uitgever Deep Silver in zijn zoektocht naar een ontwikkelaar voor Dead Island 2 uit bij het Duitse Yager Development, eerder verantwoordelijk voor Spec Ops: The Line. Deze samenwerking leidde echter niet tot het gewenste resultaat en in de zomer van 2015 besloot Deep Silver daarom om Yager van de ontwikkeling van Dead Island 2 af te halen.
Zoals Deep Silver toen al liet weten, zou dit niet het einde van Dead Island 2 betekenen en dat is nu nog eens bevestigd. Deep Silver blijkt namelijk de Britse studio Sumo Digital bereid te hebben gevonden om de ontwikkeling van Dead Island 2 voort te zetten. Sumo Digital is bekend van onder andere LittleBigPlanet 3, Sonic & All-Stars Racing Transformed en was tevens verantwoordelijk voor de Xbox 360-versie van Forza: Horizon 2. De baas van Koch Media, het moederbedrijf van Deep Silver, laat weten dat men zeer tevreden is dat Sumo Digital Dead Island 2 wil ontwikkelen:
Sumo showed so much understanding of the brand, had creative ideas and an excellent, vision that was aligned with our own.Paul Porter, operationeel directeur bij Sumo Digital, voegt daaraan toe vereerd te zijn dat Sumo mag werken aan Dead Island 2:It just made perfect sense for us to move the project to them. We will reveal more details at a later stage, but for now I’d like to say that we are obviously super excited about the progress that we are making with them.
It’s an honour to be charged with the evolution of such an important franchise in Deep Silver’s catalogue. We’re looking forward to exceeding fan expectation with an ambitious design that we’re confident will take bone-crunching, visceral, zombie action to a whole new level.