Gerucht: verwerkingseenheid PlayStation VR zestig procent sneller dan gelijkwaardige pc

Veel mensen waren sceptisch over PlayStation VR: als de Oculus Rift al een GTX 970 vereist voor een acceptabele framerate, hoe kan een PlayStation 4 dan zelfs maar hopen daarmee te kunnen concurreren? Sony heeft het antwoord op die vraag al bekendgemaakt: bij PlayStation VR-headset zal een losse processing unit worden geleverd, die de extra rekenkracht moet leveren voor mooie Virtual Reality-plaatjes.

Volgens de geruchten wordt dat apparaat echter niet zomaar een computertje. Op de AR/VR Vision Summit, een evenement voor ontwikkelaars van Virtual en Augmented Reality, is namelijk bekend geworden dat de verwerkingseenheid van PlayStation VR tot wel zestig procent krachtiger is dan een pc met gelijkwaardige hardware. Daarmee draait PlayStation VR ongeveer gelijk aan de Oculus Rift en de HTC Vive.

Deze resultaten zijn mogelijk door de bekende voordelen van consoles: door uniforme hardware is er ongekende optimalisatie mogelijk. Ook kent PlayStation VR de reprojection-techniek, die ervoor zorgt dat 60 fps volstaat voor vloeiende VR-beelden, waar de Oculus Rift en HTC Vive minstens 90 fps vereisen.

De strijd om de VR-markt wordt dus alleen maar interessanter. Als Sony de prijs van zijn headset laag kan houden, wordt dat bedrijf een partij om rekening mee te houden.

  1.   
    Noice!'s avatar

    Fuck yeah! Ik ben zo hyped! Ik zweer het, als ze bekend maken wanneer dat ding komt zal het voor mij hetzelfde voelen alsof ik net met m’n neus in een berg coke ben gevallen.

  2.   
    Mandamo's avatar

    Ik vind het hele VR gebeuren een interessante ontwikkeling, maar ik wacht zeker een tijdje voordat ik erin stap. Afhankelijk van de games koop ik misschien over een aantal jaar Playstation VR als de prijs flink gedaald is, of ik wacht tot de tweede generatie.

  3.   
    morkop006's avatar

    Leuke praatjes. Ze nemen nu opeens genoegen met 60hz? De resolutie wordt 1920x1080x60 -20% dus niet eens full hd. En nu zorgt een niet nader genoemde “processing unit” (globaler kan niet) dat er opeen 60% meer performance bijkomt? Dat kan toch niet, dat doosje wordt niet eens aangesloten op het stopcontact. De stroom vanuit de usb moet dus een soort videokaart ondersteunen…. grapje zeker?

  4.   
    NL Darthvader's avatar

    Dit hele Playstation VR gebeuren gaat een mooi prijskaartje krijgen.

  5.   
    jorisboots's avatar

    ze kunnen alleen winnen van de rest als de prijs redelijk is want je moet ook nog een ps4 en niet iedereen houd daar van of heeft al een xbox

  6.   
    MikeGevers's avatar

    ”morkop006″ schreef, "Leuke praatjes. Ze nemen nu opeens genoegen met 60hz? De resolutie wordt 1920x1080x60 -20% dus niet eens full hd. En nu zorgt een niet nader genoemde “processing unit” (globaler kan niet) dat er opeen 60% meer performance bijkomt? Dat kan toch niet, dat doosje wordt niet eens aangesloten op het stopcontact. De stroom vanuit de usb moet dus een soort videokaart ondersteunen…. grapje zeker?"

    Nope, volledig serieus. Deze cijfers zijn afkomstig van derden, niet van Sony zelf. Het kastje dat bij PSVR wordt geleverd, gaat dus ook 60% efficiënter om met energie. Het is dus niet zo dat een USB-aansluiting een GTX 970 voorziet van stroom, maar andersom: de USB-aansluiting wordt zó efficiënt gebruikt dat de prestaties gelijk zijn aan de GTX 970. En de reprojection-functie zorgt ervoor dat de framerate stukken hoger aanvoelt dan 60 fps, waardoor het feitelijk een soort gesimuleerde 120 fps wordt.

    Al met al is dit dus hét bekende voordeel van consoles: ultieme optimalisatie vanwege uniforme hardware. Ik spreek zelf als pc-gamer, dus ik ben niet bevooroordeeld richting de PS4, laat staan richting PS VR.

  7.   
    TinusGN's avatar

    @jorisboots Heb je al gezien hoe duur zo’n oculus dingetje is, die is 2 keer zo duur, en Sony die gaat natuurlijk niet voor de grootte concurrent zo’n bril maken

  8.   
    morkop006's avatar

    MikeGeversNET schreef, "

    ”morkop006″ schreef, "Leuke praatjes. Ze nemen nu opeens genoegen met 60hz? De resolutie wordt 1920x1080x60 -20% dus niet eens full hd. En nu zorgt een niet nader genoemde “processing unit” (globaler kan niet) dat er opeen 60% meer performance bijkomt? Dat kan toch niet, dat doosje wordt niet eens aangesloten op het stopcontact. De stroom vanuit de usb moet dus een soort videokaart ondersteunen…. grapje zeker?"

    Nope, volledig serieus. Deze cijfers zijn afkomstig van derden, niet van Sony zelf. Het kastje dat bij PSVR wordt geleverd, gaat dus ook 60% efficiënter om met energie. Het is dus niet zo dat een USB-aansluiting een GTX 970 voorziet van stroom, maar andersom: de USB-aansluiting wordt zó efficiënt gebruikt dat de prestaties gelijk zijn aan de GTX 970. En de reprojection-functie zorgt ervoor dat de framerate stukken hoger aanvoelt dan 60 fps, waardoor het feitelijk een soort gesimuleerde 120 fps wordt.
    Al met al is dit dus hét bekende voordeel van consoles: ultieme optimalisatie vanwege uniforme hardware. Ik spreek zelf als pc-gamer, dus ik ben niet bevooroordeeld richting de PS4, laat staan richting PS VR."

    Waar staat dan dat ie 60% efficienter om gaat met energie? 60% tenopzichte van wat? Dat ter zijde, geloof je nou echt dat een usb 3.0 aansluiting met max 0.9 A een videochip of ander permance booster kan voorzien van eenaanzienlijke performance boost? Man, zelfs grote externe harde schijven hebben nog een stroomaansluiting nodig naast de usb aansluiting. Als het thunderbolt was, was het tenminste wat fatsoenlijks geweest. “Feitelijk een soort gestimuleerd 120hz”, zeker net zo’n bewering als HD-upscaled is het zelfde als native HD 😆 ? Ten slotte: het voordeel van console is dat je software beter kunt optimaliseren voor de hardware -> niet hardware beter optimaliseren op andere hardware (dat vr efficiënter werkt op een console/efficiënter usb gebruik op console), dat slaat helemaal nergens op.