DOOM haalt 1080p en 60fps op pc, PlayStation 4 en Xbox One

Goed nieuws voor liefhebbers van eye candy, want ontwikkelaar id Software heeft bevestigd dat DOOM op 1080p en 60 frames per seconde zal draaien op alle platformen. Men wil spelers verbazen met het visuele geweld, zo laat hoofdprogrammeur Billy Khan weten op het Bethesda Blog:

We want players to wonder how DOOM and idTech 6 games can be so visually stunning at 60 frames-per-second at 1080p on all platforms, when other titles cannot even achieve a similar look at 30 frames-per-second. Our goal is to be the best-looking game at 1080p at 60fps.

idTech 6 allows the artists and designers to quickly decorate the world with fine details. idTech 6’s physically based renderer and dynamic lighting system allows our artists to make our characters and environments more realistic and stunning than ever before.

DOOM verschijnt 13 mei voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Bij de digitale pre-order van de Xbox One-versie krijg je de originele Doom en Doom 2 gratis via backwards compatibility.

  1.   
    yannick_TXL's avatar

    en zo hoort het!

  2.   
    GENERAL_DS's avatar

    Ik hoop dat ik op de PC wel die 120 fps kan halen. Was altijd jammer dat het met wolfenstein the new order niet mogelijk was.

  3.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Verbaasd me dat het ook haalbaar is voor de Xbox One!

    In de meeste gevallen doen ontwikkelaars nog best moeilijk wanneer het komt op 1080p op die console. 😮

  4.   
    Kenneloth's avatar

    GENERAL_DS schreef, "Ik hoop dat ik op de PC wel die 120 fps kan halen. Was altijd jammer dat het met wolfenstein the new order niet mogelijk was."

    Dit is het probleem met de huidige generatie gamers, geef ze een hand en ze pakken je hele arm. Waarom zou je 120 fps willen in een game als Doom? Tevens is het verschil tussen 120 en 60 zo klein, zal de gemiddelde gamer niet eens merken op een normale monitor/tv.

  5.   
    Neolite's avatar

    ”DutchGamer-W-“ schreef, "Verbaasd me dat het ook haalbaar is voor de Xbox One!
    In de meeste gevallen doen ontwikkelaars nog best moeilijk wanneer het komt op 1080p op die console. 😮 "

    Het verbaast mij juist elke keer dat de Xbox One een mindere resolutie krijgt. Met een beetje meer moeite kan je het vaak optimaliseren om het ook gewoon voor elkaar te krijgen. De meeste multiplatform games zijn gemaakt door luie ontwikkelaars.

    Door gebruik te maken van een eigen Engine weet men hier het maximale uit beide consoles te halen. Het verschil tussen beide consoles is namelijk niet zo groot als het verschil in resolutie doet vermoeden. Het probleem ligt hem bijna volledig in de luie aard van de ontwikkelaar.

  6.   
    GENERAL_DS's avatar

    Kenneloth schreef, "

    ”GENERAL_DS” schreef, "Ik hoop dat ik op de PC wel die 120 fps kan halen. Was altijd jammer dat het met wolfenstein the new order niet mogelijk was."

    Dit is het probleem met de huidige generatie gamers, geef ze een hand en ze pakken je hele arm. Waarom zou je 120 fps willen in een game als Doom? Tevens is het verschil tussen 120 en 60 zo klein, zal de gemiddelde gamer niet eens merken op een normale monitor/tv. "

    In een PC game is het al jaren en jaren normaal dat de Frames per seconde gewoon unlocked is zoals bijna alle PC games. Daarnaast is het met een game als DOOM juist handig met de fast pace actie dat de FPS unlocked is.

    Voor de mensen met een normale monitor is het inderdaad niet nodig om 120 FPS te halen. Ik en heel veel andere hebben geïnvesteerd in een monitor met 120 hz mogelijkheden. Dan is het juist fijn als DOOM dit ook support.

    Dus is het bijzonder dat ik hoop dat een game die op hoge snelheid speelt op 120 fps kan draaien op een platform die dit al jaren ondersteunt? en is het nodig om een hele generatie aan gamers te oordelen over het feit dat ik hoop?

  7.   
    Kenneloth's avatar

    GENERAL_DS schreef, "

    ”Kenneloth” schreef, "[quote=”GENERAL_DS”].."

    Dit is het probleem met de huidige generatie gamers, geef ze een hand en ze pakken je hele arm. Waarom zou je 120 fps willen in een game als Doom? Tevens is het verschil tussen 120 en 60 zo klein, zal de gemiddelde gamer niet eens merken op een normale monitor/tv. "

    In een PC game is het al jaren en jaren normaal dat de Frames per seconde gewoon unlocked is zoals bijna alle PC games. Daarnaast is het met een game als DOOM juist handig met de fast pace actie dat de FPS unlocked is.
    Voor de mensen met een normale monitor is het inderdaad niet nodig om 120 FPS te halen. Ik en heel veel andere hebben geïnvesteerd in een monitor met 120 hz mogelijkheden. Dan is het juist fijn als DOOM dit ook support.
    [/quote]

    Heel veel anderen? Ik heb nog gewoon 2 60hz panelen thuis. Daarbij is verschil tussen 60 en 120 marginaal. Het is meer een luxe probleem dan daad werkelijk is om een game op te beoordelen.

  8.   
    Kenneloth's avatar

    GENERAL_DS schreef, "

    ”Kenneloth” schreef, "[quote=”GENERAL_DS”].."

    Dus is het bijzonder dat ik hoop dat een game die op hoge snelheid speelt op 120 fps kan draaien op een platform die dit al jaren ondersteunt? en is het nodig om een hele generatie aan gamers te oordelen over het feit dat ik hoop?
    "

    Ga het internet op, lees reviews. De nadruk ligt tegenwoordig teveel op resolutie of framerate en te weinig op content. Nu komt er dus eindelijk een game uit (op COD na) die op 1080p 60 fps draait maar willen we weten of 120 fps ook mogelijk is (voor de PC versie vast wel) en tussen jaren ondersteuning of daadwerkelijk worden gebruikt zit een wereld van verschil. 4K is ook al jaren mogelijk op de PC maar begon pas sinds vorig jaar.

  9.   
    GENERAL_DS's avatar

    Kenneloth schreef, "

    ”GENERAL_DS” schreef, "[quote=”Kenneloth”].."

    In een PC game is het al jaren en jaren normaal dat de Frames per seconde gewoon unlocked is zoals bijna alle PC games. Daarnaast is het met een game als DOOM juist handig met de fast pace actie dat de FPS unlocked is.
    Voor de mensen met een normale monitor is het inderdaad niet nodig om 120 FPS te halen. Ik en heel veel andere hebben geïnvesteerd in een monitor met 120 hz mogelijkheden. Dan is het juist fijn als DOOM dit ook support.
    "

    Heel veel anderen? Ik heb nog gewoon 2 60hz panelen thuis. Daarbij is verschil tussen 60 en 120 marginaal. Het is meer een luxe probleem dan daad werkelijk is om een game op te beoordelen.[/quote]

    Dus omdat jij blijkbaar het verschil tussen 60 en 120 fps marginaal vind (zonder dus zelf een 120 hz monitor te hebben, en dus waarschijnlijk geen ervaring op de lange termijn met dit soort schermen) zouden anderen hier geen andere mening over kunnen hebben.

    Je zegt het alsof dat het marginale verschil tussen 60 en 120 fps een feit is terwijl dit overduidelijk een mening van jou is. Ik vind zelf het verschil tussen 60 fps en 120 fps wel degelijk erg groot en merkbaar. Zeker met games als Counter Strike die makkelijk op 120 fps te draaien zijn merk ik het verschil gewoon ontzettend goed.

    Ik heb zelf een 120 hz scherm en een 60 hz scherm naast elkaar staan en zelfs met het verschuiven van windows in je desktop merk ik zelf het verschil ontzettend goed.

  10.   
    BearsRidingTanks's avatar

    het menselijk oog ziet toch niet meer als 12fps. Ik snap het probleem niet

  11.   
    Kenneloth's avatar

    GENERAL_DS schreef, "

    ”Kenneloth” schreef, "[quote=”GENERAL_DS”].."

    Heel veel anderen? Ik heb nog gewoon 2 60hz panelen thuis. Daarbij is verschil tussen 60 en 120 marginaal. Het is meer een luxe probleem dan daad werkelijk is om een game op te beoordelen."

    Dus omdat jij blijkbaar het verschil tussen 60 en 120 fps marginaal vind (zonder dus zelf een 120 hz monitor te hebben, en dus waarschijnlijk geen ervaring op de lange termijn met dit soort schermen) zouden anderen hier geen andere mening over kunnen hebben.
    Je zegt het alsof dat het marginale verschil tussen 60 en 120 fps een feit is terwijl dit overduidelijk een mening van jou is. Ik vind zelf het verschil tussen 60 fps en 120 fps wel degelijk erg groot en merkbaar. Zeker met games als Counter Strike die makkelijk op 120 fps te draaien zijn merk ik het verschil gewoon ontzettend goed.
    Ik heb zelf een 120 hz scherm en een 60 hz scherm naast elkaar staan en zelfs met het verschuiven van windows in je desktop merk ik zelf het verschil ontzettend goed.
    [/quote]

    Dus omdat ik niet over 120hz panelen beschik kan ik geen mening geven? Ik werk met een 120hz monitor. Nogmaals, het verschil is marginaal en het is meer een luxe probleem.

  12.   
    GENERAL_DS's avatar

    Is goed. jij vind het een marginaal verschil en ik vind het een groot verschil. Opgelost.

  13.   
    MikeGevers's avatar

    HaarOpMeBal schreef, "het menselijk oog ziet toch niet meer als 12fps. Ik snap het probleem niet"

    Inderdaad! Laat ontwikkelaars zich maar concentreren op 16K-content, dat is tenminste zichtbaar 😛

  14.   
    DeAdSeYe's avatar

    [quote:1=”Kenneloth”]

    GENERAL_DS schreef, "

    ”Kenneloth” schreef, ".."

    …. 4K is ook al jaren mogelijk op de PC maar begon pas sinds vorig jaar. "

    “4K al jaren mogelijk”

    Fout, 12k is al jaren mogelijk, 3x 4k schermen en dat werkt al jaren in Windows. Je krijgt dan een resolutie van 11520 x 2160.

    “4K begon pas vorig jaar”

    Fout, toen werd 4K pas betaalbaar voor de gemiddelde consument.

    HaarOpMeBal schreef, "het menselijk oog ziet toch niet meer als 12fps. Ik snap het probleem niet"

    Dat heeft totaal met iets anders te maken!

    Dan ga jij toch lekker games in 12FPS spelen! 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=PNOBVfeunlo