Ook AC: Syndicate en The Division zullen oogtracking van Tobii EyeX ondersteunen

In onze GamersNET Gear over de Tobii EyeX Controller bespraken we nog hoe de oogtracking erg interessant is voor gaming, maar misschien door nog te weinig grote titels opgepakt wordt. Daar schijnt echter binnenkort verandering in te komen met de komst van twee blockbuster-games van Ubisoft. Zowel Assassin’s Creed: Syndicate als het nog te verschijnen Tom Clancy’s The Division moeten straks te besturen zijn met de sensoren van de EyeX Controller.

Assassin’s Creed: Syndicate zal in ieder geval de ‘Infinite Screen’ functie aanbieden via de geavanceerde webcam. Dit stelt spelers ertoe in staat om de in-game camera te bedienen door naar de hoeken van het scherm te kijken. Hierdoor is het mogelijk om de omgeving te verkennen met slechts één hand op het toetsenbord of controller, het rondkijken doe je immers middels de kleine bewegingen van je oogballen.

Ook kunnen gamers ervoor kiezen hun pistolen of rope launchers te bedienen met de ogen, al werkte een dergelijke functie nog niet helemaal naar behoren in het EyeX-ondersteunende Assassin’s Creed: Rogue. De hoop is uiteraard dat Ubisoft en Tobii elkaar beter kunnen vinden in de kalibratie van deze technisch lastige feature.

Voor Syndicate hebben Ubisoft en Tobii echter ook aan nieuwe implementaties van de technologie gedacht. Zo past het licht in de game zich aan op waar de speler zijn ogen op scherpstelt. Denk aan het focussen op de fel verlichte buitenwereld door een raam van een donkere kamer. Je ziet het één goed of het ander, afhankelijk van waar je je ogen op fixeert. Precies zoals je kijkgaten in het echt ook werken. Een zichtbare kamer met één fel licht, of één piepklein scherp beeld van buiten, ingekaderd door de duisternis van de kamer.

Hoe The Division precies gebruik zal maken van de oogtracking-technologie is vooralsnog niet bekend, maar Tobii geeft in een persverklaring aan dat alle functies voor beide games in ieder geval eind dit kwartaal geïmplementeerd zullen zijn in de pc-versies van de twee titels. Tom Clancy´s The Division staat 8 maart te verschijnen op pc, Xbox One en PlayStation 4.

  1.   
    yannick_TXL's avatar

    kan strax ook met vr, dus daar wacht ik wel op

  2.   
    Tom's avatar

    VR-headsets hebben in veel gevallen gyroscopen om de kanteling van je gezicht te kunnen berekenen, dit gaat specifiek over het tracken van je iris. Met virtual reality kun je dus wel enigszins hetzelfde effect krijgen, maar de headset weet nog niet waar jij precies naartoe kijkt met je ogen, alleen met de richting van je neus.

  3.   
    Musicman88's avatar

    Tom schreef, "VR-headsets hebben in veel gevallen gyroscopen om de kanteling van je gezicht te kunnen berekenen, dit gaat specifiek over het tracken van je iris. Met virtual reality kun je dus wel enigszins hetzelfde effect krijgen, maar de headset weet nog niet waar jij precies naartoe kijkt met je ogen, alleen met de richting van je neus. "

    Maar bij VR heb je het ook niet nodig om de irissen te volgen, het beeld draait toch al zodra je het hoofd draait. Dan zou het een beetje dubbelop worden.

  4.   
    pepijn_LG's avatar

    Zou opzig nog wel gaaf kunnen zijn

  5.   
    mastertje's avatar

    Offtopic: beta van the division komt waarschijnlijk 29 januari. Ben normaal geen beta fanaat, maar weet niet precies wat ik van het spel moet vinden. Al scheen alpha goed te zijn ontvangen.

    On: het lijkt mij allemaal heel interessant, maar dit heeft allemaal nog gewon tijd nodig. Net zoals de vr, laat mooi eerst de kinderziektes etc ontdekt worden voordat ik um eventueel haal

  6.   
    Sa.'s avatar

    Wat Peter inderdaad ook al terecht aangaf, het is nu gewoon te Gimmick-y. Het probleem met dit soort apparatuur is vaak dat het in een soort eindeloos gat valt van het is aan de ene kant te Gimmick-y, en dus zijn er weinig grote titels die het ondersteunen en dus is het voor de ontwikkelaar niet aantrekkelijk om er in te investeren en aan de andere kant zijn er te weinig mensen die het kopen omdat het toch €120 is voor een apparaatje wat maar in een zeer select aantal games werk. Zo laat de consument het apparaat eigenlijk liggen en de ontwikkelaar investeert er ook niet in.