Gamersnet.nl

Steam Winter Sale was enorm succes

Vorige week liep de Steam Winter Sale af en volgens de verslagen was die een doorslaand succes: Steam Spy schat dat er minstens 270 miljoen dollar omzet is gedraaid. Dat is bijna twee keer zoveel als tijdens de vergelijkbare Steam Summer Sale van afgelopen jaar. Volgens Sergey Galyonkin, de oprichter van Steam Spy, zijn deze schattingen echter gebaseerd op incomplete gegevens, dus het is mogelijk dat ze niet volledig nauwkeurig zijn.

Maar via een gelekt intern bericht weten we wél zeker dat de verkopen in ieder geval behoorlijk gestegen zijn ten opzichte van de vorige grote uitverkoop. Verder heeft Valve zelf bekendgemaakt hoe de kleinere games het tijdens de Steam Winter Sale deden.

As with past years, popular hits continue to sell well during major sales events. But what about the thousands of other titles on Steam? We looked at performance of the group of games outside of the Top 500 in revenue terms. This group collected 35 percent of product page traffic during the sale, which is over 4x their share of traffic from the previous winter sale. And these weren’t just idle views—we also saw 45 percent growth in the revenue generated by this group of games as compared with the last winter sale.
Dat laatste is belangrijk vanwege de Steam-wachtrijen: als je die bekeek tijdens de recente uitverkoop, kreeg je een ruilkaart. De angst bij Valve was dat men simpelweg snel door die wachtrijen heen zou klikken om de ruilkaarten te ontvangen. Dit bleek echter niet het geval: de games die mensen normaal gesproken niet zouden bekijken, werden niet slechts beter bekeken, maar ook stukken meer verkocht dan normaal.

Dus ondanks dat mensen klaagden dat er weinig opwinding in de Steam Winter Sale zat (bijvoorbeeld door het ontbreken van Flash Sales), blijkt de nieuwe strategie meer dan prima te werken. Het lijkt er dus op dat Valve hard op weg is naar het perfectioneren van het concept van Steam-sales.