NVIDIA: ‘Virtual reality-games zeven keer zwaarder dan normale games’

Gisteren maakte Oculus Rift bekend dat de consumentenversie van zijn bril een prijs van bijna 700 euro heeft. Ben je voor dat geld klaar? Waarschijnlijk niet, want de kans is groot dat je pc ook een flinke hardware-upgrade nodig heeft.

Volgens Nvidia zijn virtual reality-games namelijk zeven keer zwaarder dan normale games. Dat komt doordat een 3024×1680-resolutie met 90 frames per seconde voor VR-games de standaard is, terwijl huidige games uitgaan van 1080p en 30 of hoogstens 60 fps. Nvidia illustreerde het verschil met onderstaande afbeelding.


Al snel wordt duidelijk waarom Nvidia zo zijn best doet dit verschil in kaart te brengen: de hardwarefabrikant heeft met de GTX 970 net een nieuwe videokaart op de markt gebracht die perfect geschikt zou zijn voor VR-games:
Every new generation of GPU will of course bring more performance. But if you want to enjoy VR, the 970 is out – you can just go in and get it – but the 980 Ti will obviously be much better.
Hoewel er het een en ander aan te merken is op Nvidia’s bewering, valt niet te ontkennen dat je een flinke computer nodig hebt om virtual reality-games goed te draaien. Houd hier dus rekening mee als je van plan bent de Oculus Rift of HTC Vive te kopen.

  1.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    According to the GPU maker, a 3024×1680 resolution at 90 frames-per-second is the expectation for many VR games, which is well beyond today’s standard of 1080p/30 or even 60fps.

    Ze zeggen het alsof 60fps bijzonder is. Er zijn genoeg mensen met een 120 hz monitor, of hoger.

  2.   
    Jerry97's avatar

    Kom ik aan met low settings en 20 fps