Garry’s Mod tien miljoen keer verkocht

Garry’s Mod is tegenwoordig een begrip in de wereld van pc-games. In 2004 kwam het spel uit als mod (vandaar de naam) voor Half-Life 2. Twee jaar later werd het uitgegeven als op zichzelf staand spel. Tussen 2006 en 2014 ging de game al zes miljoen keer over de toonbank, wat al bepaald geen slechte cijfers zijn voor een indie-titel. Maar sinds 2014 gingen de verkoopcijfers weer omhoog en is Garry’s Mod nóg eens vier miljoen keer verkocht, waardoor het totale aantal verkochte exemplaren nu boven de tien miljoen uitkomt!

Garry Newman, de ontwikkelaar van de game, is verbaasd over het succes, maar kan wel verklaren waar het vandaan komt. Newman zegt dat er een soort sneeuwbaleffect is opgetreden sinds het streamen van games zo populair werd.

The more players, the more videos and streams, the more people watching, the more people buying and playing and streaming. The Steam sales really boost that effect. On a pretty average day it sells about 3000 copies. On Christmas Day [dit jaar] it sold just over 75,000 copies.
Daarnaast zegt Newman dat juist de leeftijd van de game in het voordeel van de verkopen werkt: de Source Engine is alweer ruim een decennium oud, waardoor Garry’s Mod (en andere games op de engine) fantastisch draaien op welke hardware dan ook. Hij zegt dat de prestaties van een game minstens net zo belangrijk moeten zijn als de graphics.

De populariteit van een tien jaar oude game laat dus zien dat het bepaald geen verkeerde beslissing was om mensen te laten betalen voor mods, ondanks de ophef die deze zet in een aantal gevallen (zoals Skyrim, maar ook Garry’s Mod zelf) veroorzaakt.

  1.   
    Tom's avatar

    Heb ‘m laatst ook gekregen van de vriendin. Toch maar een keer uitproberen, die gekke Garry.

  2.   
    Thomsnov's avatar

    Had niet verwacht dat hij vorig jaar zoveel werd verkocht maar seems legit