Valve komt eindelijk met officieel statement netwerkproblemen Steam op eerste kerstdag

Het begrip Valve Time is tijdens deze kerstperiode weer eens nieuw leven ingeblazen. Hoewel we van de Amerikaanse ontwikkelaar ondertussen wel gewend zijn dat het lang kan duren voordat ze met hun nieuwe game komen, Half-Life 3 om eens iets te noemen, bleek Valve ook bijzonder traag te reageren op de problemen die het digitale distributieplatform Steam had tijdens eerste kerstdag. Nu heeft het bedrijf dan toch eindelijk een officieel statement vrijgegeven.

Hierin laat men weten dat er waarschijnlijk circa 34.000 gebruikers getroffen zijn door de netwerkproblemen. Van deze Steam-gebruikers is gevoelige informatie zichtbaar geweest voor andere gebruikers. Hierbij gaat het om het adres, e-mailadres, de laatste twee nummers van je creditcard en de laatste vier nummers van een gekoppeld telefoonnummer. Gebruikers zijn alleen getroffen als zij tussen 20.50 uur en 22.20 uur op de avond van eerste kerstdag een Steam Store-pagina bezocht hebben waarop deze gevoelige informatie zichtbaar is, zoals de account- en checkout-pagina.

In samenwerking met zijn web caching partner onderzoekt Valve momenteel van welke gebruikers er gevoelige informatie voor derden beschikbaar is geweest. Als deze eenmaal geïdentificeerd zijn, neemt het bedrijf contact op met deze slachtoffers. Valve laat daarnaast weten dat Steam-gebruikers geen verdere actie hoeven te ondernemen.

De netwerkproblemen op Steam waren volgens Valve te wijten aan een DoS-aanval op de Steam Store, waardoor het dataverkeer 2.000 procent hoger lag dan normaal is tijdens een Steam Sale. Als gevolg hiervan is de caching-configuratie aangepast om de impact van de DoS-aanval te beperken. Bij een tweede verandering in het caching-beleid, als gevolg van een nieuwe DoS-aanval, is er een fout gemaakt, waardoor, zoals bekend, gebruikers informatie ontvingen die aan anderen toebehoorde.

De volledige verklaring van Valve omtrent de netwerkproblemen tijdens eerste kerstdag kun je teruglezen op de website van Steam.

  1.   
    DeAdSeYe's avatar

    “bleek Valve ook bijzonder traag te reageren op de problemen die het digitale distributieplatform Steam had tijdens eerste kerstdag”

    Steam heeft meteen een aantal servers waaronder de store offline gegooid. Er hebben mensen de eerste kerstdag moeten werken omdat een aantal mensen zich niet kunnen gedragen via internet. Waar was Valve dan traag in? Het probleem was kort erna verholpen en alles werkte weer naar behoren. Verder kon je ook geen gegevens wijzigen of verwijderen. Of is Valve traag om met een officiële verklaring te komen, 5 dagen nadat het is gebeurd.. Mag Valve eerst even onderzoek doen na wat er is gebeurd en pas met een officiële verklaring komen als ze weten wat er precies is gebeurd.

    En dan noemt GN Valve traag…

  2.   
    420blazeit's avatar

    Nou we kunnen weer slapen hoor! Nachten van wakker gelegen.

  3.   
    Zultkop's avatar

    da zou bij sony nie gebeuren 😀

  4.   
    supergido's avatar

    DeAdSeYe schreef, "”bleek Valve ook bijzonder traag te reageren op de problemen die het digitale distributieplatform Steam had tijdens eerste kerstdag”
    Steam heeft meteen een aantal servers waaronder de store offline gegooid. Er hebben mensen de eerste kerstdag moeten werken omdat een aantal mensen zich niet kunnen gedragen via internet. Waar was Valve dan traag in? Het probleem was kort erna verholpen en alles werkte weer naar behoren. Verder kon je ook geen gegevens wijzigen of verwijderen. Of is Valve traag om met een officiële verklaring te komen, 5 dagen nadat het is gebeurd.. Mag Valve eerst even onderzoek doen na wat er is gebeurd en pas met een officiële verklaring komen als ze weten wat er precies is gebeurd.
    En dan noemt GN Valve traag…
    "

    Sorry maar er horen bij z’n groot bedrijf gewoon altijd mensen op het kantoor te zitten voor eventuele problemen. Valve is nog relatief jong en dat is het vanzelfsprekend dat nog niet besproken wordt. Zodra er duizend gebruikers getroffen worden en er zeker een stuk of 20 het melden. Moet er meteen ingegrepen worden. Nu leek het wel op Valve de dichtbijzijnde medewerker had gebeld en heeft gezegt: “Dit is de alarmcode, Haal alle stroom van server #32523 eraf zodat de steam store eruit ligt”

  5.   
    Mmore's avatar

    supergido schreef, "

    ”DeAdSeYe” schreef, "”bleek Valve ook bijzonder traag te reageren op de problemen die het digitale distributieplatform Steam had tijdens eerste kerstdag”
    Steam heeft meteen een aantal servers waaronder de store offline gegooid. Er hebben mensen de eerste kerstdag moeten werken omdat een aantal mensen zich niet kunnen gedragen via internet. Waar was Valve dan traag in? Het probleem was kort erna verholpen en alles werkte weer naar behoren. Verder kon je ook geen gegevens wijzigen of verwijderen. Of is Valve traag om met een officiële verklaring te komen, 5 dagen nadat het is gebeurd.. Mag Valve eerst even onderzoek doen na wat er is gebeurd en pas met een officiële verklaring komen als ze weten wat er precies is gebeurd.
    En dan noemt GN Valve traag…
    "

    Sorry maar er horen bij z’n groot bedrijf gewoon altijd mensen op het kantoor te zitten voor eventuele problemen. Valve is nog relatief jong en dat is het vanzelfsprekend dat nog niet besproken wordt. Zodra er duizend gebruikers getroffen worden en er zeker een stuk of 20 het melden. Moet er meteen ingegrepen worden. Nu leek het wel op Valve de dichtbijzijnde medewerker had gebeld en heeft gezegt: “Dit is de alarmcode, Haal alle stroom van server #32523 eraf zodat de steam store eruit ligt”"

    Er zal altijd iemand zitten om te monitoren, maar die persoon zal waarschijnlijk niet in zijn eentje of met het team dat daar zit beslissingen kunnen maken als het offline trekken van de hele Steam store. Dus stel je voor dat ze eerste geDDOS’d worden, er is een proces voor dat in werking gesteld wordt en na misschien 10-15m wordt duidelijk dat er iets helemaal niet goed gaat met het cachen. De mensen die daar zitten bellen/waarschuwen de partner verantwoordelijk hiervoor en daar wordt de boel ook geescaleert. 10-15m later zit er een technisch team dat het probleem bevestigd en een plan van aanpak moet maken.

    Er wordt onderzocht wat er mogelijk is en of het probleem niet eerst verholpen kan worden voordat heel de boel offline getrokken moet worden. We zijn inmiddels 45m verder en het team besluit dat het niet direct opgelost kan worden. Op eerste kerst dag is het dan ook nog eens lastig omdat veel mensen, zeker in dit veld met een hoger inkomen, niet eens thuis zijn maar misschien ergens op een vakantieresort of bij familie. Zeker in de States waar afstanden wat groter zijn. Tegen de tijd dat je de personen hebt die daadwerkelijk dit soort beslissingen kunnen maken en je ze overtuigd hebt ben je gerust nog een half uur verder.

    Al met al valt de reactietijd dus reuze mee. Ik werk zelf in een veld waar ik dit soort processen regelmatig zie en weet hoe lastig het kan zijn om snel bij de juiste partij te zijn en ervoor te zorgen dat je de mensen hebt die ook daadwerkelijk iets kunnen en mogen doen. Naar mijn mening is Valve vrij snel geweest in dit geval.

  6.   
    Leukste's avatar

    De netwerkproblemen op Steam waren volgens Valve te wijten aan een DoS-aanval op de Steam Store, waardoor het dataverkeer 2.000 procent hoger lag dan normaal is tijdens een Steam Sale. Als gevolg hiervan is de caching-configuratie aangepast om de impact van de DoS-aanval te beperken. Bij een tweede verandering in het caching-beleid, als gevolg van een nieuwe DoS-aanval, is er een fout gemaakt, waardoor, zoals bekend, gebruikers informatie ontvingen die aan anderen toebehoorde.

    Dit is inderdaad hoe het gegaan is.

    Mijn Steam startte eerst in het Russisch op om vervolgens naar een Frans profiel te gaan. Sinds het moment dat ik iemand anders zijn profiel zag heeft het nog een klein uur geduurd voor de store offline was.

    Er zijn echter meldingen geweest (en spijtig genoeg ook screenshots gepost) van mensen die WEL volledige telefoonnummer en e-mailadressen van andere gebruikers te zien kregen.

    Ik vind dat Valve niet traag heeft gehandeld, maar snel. Gegeven het feit dat het eerste kerstdag was en er vast niet een overbezetting aan personeel aanwezig was op locatie. Ook zie ik liever nu na enige tijd een volledige officiële verklaring dan maar een snel in elkaar gezet bericht wat over social media wordt verspreid waarvan achteraf dan nog maar moet blijken of het waar is.

    Je kunt beter je woede richten op het kinderachtige gedrag van de persoon/personen die maar weer eens een DDOS naar de servers gooide. Want die hebben dus echt niets beter te doen op hun eerste kerstdag. Je zou bijna medelijden krijgen dat die niet over de vloer bij familie gaan met de kerstdagen en dit gaan lopen doen. Terwijl ze anderen wel bij hun families hebben weggetrokken om de boel te herstellen.