Gamersnet.nl

Current-gen-editie Black Ops 3 kampt met hevige resolutie- en framerate-problemen

Hoewel Call of Duty: Black Ops 3 wederom een financieel succes is voor Activision, weet de game op technisch vlak minder successen te boeken. Eerder meldden we al dat de graphics van de Xbox 360-editie flink tegenvallen en nu blijkt dat ook de current-gen-versie met technische problemen kampt.

Het spel heeft op de PlayStation 4 en Xbox One namelijk veel moeite om de 60 fps te bereiken.Dat is opvallend, zeker aangezien 60 fps altijd het paradepaardje van de Call of Duty-serie is geweest. Ook de resolutie is op veel momenten problematisch.

Tijdens cutscenes zit het wel snor en draait de game doorgaans in 1080p. Gedurende de gameplay ontstaan echter problemen. Voor de Xbox One-versie beloofde Treyarch een resolutie van 1600×900, maar deze wordt zelden bereikt. In de realiteit blijkt namelijk dat de resolutie meestal niet boven de 1280×900 uitkomt. De PlayStation 4-versie daarentegen draait het grootste deel van de tijd wel op 1920x1080p, al zakt ook hier de resolutie soms in tot 1360×1080.

Je zou denken dat deze dynamische resolutie als voordeel heeft dat de framerate tenminste stabiel blijft, maar ook dit valt tegen. Volgens Digital Foundry wordt de 60fps enkel bereikt wanneer er geen actie op het scherm is:

On the face of it, the raw metrics we drew from our captures don’t look so bad – PS4 hands in an average frame-rate of 51fps, Xbox One is at 49fps, And it’s Xbox One where we see the most extreme scenarios where Treyarch’s precarious balancing act doesn’t really work out. A frantic shoot-out defending a control room is a low point: while PS4 sticks close to 60fps at various moments throughout the battle, Microsoft’s system frequently struggles to rise above the 35-45fps.
Opvallend is dat Advanced Warfare op technisch gebied een stuk beter presteerde. Check het volledige rapport op Eurogamer.