Veel ontslagen bij Avalanche Studios nu Just Cause 3 klaar is

Ongeveer 24 stafleden van ontwikkelaar Avalanche Studios hebben hun ontslag gekregen na het volbrengen van Mad Max en Just Cause 3, zo maakt het bedrijf nu bekend. Het is wel gebruikelijk dat er tijdens de cyclus van game-ontwikkelingen van enkele mensen afscheid wordt genomen als hun klus geklaard is, al hebben de grotere studios zoals Avalanche over het algemeen continu alle expertise zelf in huis. Des te opvallender is het afscheid van bijna 10 procent van hun totale aantal medewerkers.

Volgens een woordvoerder zijn de ontslagen een gevolg van de overgang tussen grote projecten. Nu Mad Max achter de rug is en Just Cause 3 ook afgerond wordt, is het voor de studio tijd om het personeelsbestand goed tegen het licht te houden:

The transition between major projects is always challenging, especially for independent developers. We have just completed one project and are currently wrapping up another. In starting up our new projects, we were not able to perfectly match the team sizes and skill sets of the previous ones, and we unfortunately had to let some talented developers go.
De Avalanche-afdeling in New York neemt afscheid van 12 medewerkers en de studio in Zweden laat een “vergelijkbaar aantal” vertrekken. De studio in New York heeft zich vooral bezig gehouden met Just Cause 3, terwijl in het Zweedse kantoor de ontwikkeling van Mad Max centraal stond.

Just Cause 3 verschijnt 1 december voor de pc, Xbox One en PlayStation 4.

  1.   
    jelte23's avatar

    Ik heb zin in just cause 3!

  2.   
    Masterdamned 020's avatar

    zo ga je toch niet met je personeel om ohh!! je hebt de klus geklaard dus nu mag je oprotten.
    Ik weet dat wel vaker gebeurs bij game studios maar dit is te gek voor worden hoe moet je ooit een carriere op bouwen in de game industrie op die manier. ๐Ÿ˜ก

  3.   
    PaNNa's avatar

    Hopelijk vinden die mensen snel wat anders…

  4.   
    Noice!'s avatar

    ”Masterdamned 020″ schreef, "zo ga je toch niet met je personeel om ohh!! je hebt de klus geklaard dus nu mag je oprotten.
    Ik weet dat wel vaker gebeurs bij game studios maar dit is te gek voor worden hoe moet je ooit een carriere op bouwen in de game industrie op die manier. ๐Ÿ˜ก "

    En dit wordt alleen maar erger met die belachelijke game- opleidingen in landen zoals Nederland, die 100en jongeren die niet goed nadenken opleiden voor werkeloosheid. En laten we wel wezen, dat is niet de schuld van die jongens en meisjes; als jij 17 of 18 bent en je denkt dat je gameontwikkelaar kan worden, dan wil je dat proberen, maar als zelfs in de landen met de meeste studio’s geen werk is weet je dat het gedoemd is om te mislukken. En dan praat ik niet eens over de abominabele kwaliteit van de opleidingen.

    Praktijken zoals dit zul je niet snel oplossen, omdat het bijna te vergelijken is met seizoensarbeid. Maar als de markt biet overspoelt wordt met jonge, slecht opgeleide gamedesigners of gesubsidieerde ‘artiesten’, dan zijn zelfs de simpele coders een waardevolle asset die je niet zomaar aan de deur zet. Je kan deze mensen ontslaan, puur omdat er genoeg staan te wachten om het weer op te pikken bij een nieuw project.

    Laatst met de staking van de voice actors moeten ontwikkelaars zich toch wel even achter de oren hebben gekrabt: ontwikkelaars “crunchen” maandenlang als gekken in soms erbarmelijke omstandigheden en vaak onder- of zelfs niet betaald en hun dank is niet dat ze mogen delen in de opbrengst, nee, ze worden ontslagen. Dit soort mensen zouden zich moeten verenigen en duidelijke afspraken maken met studio’s, want dit kan zo niet langer……. Al lopen we dan wel het risico dat onze games duurder worden ๐Ÿ˜ฎ

  5.   
    PSPfreaky's avatar

    Wij kregen van tevoren ook helemaal geen informatie over de banenmarkt, of je een grote of kleine kans hebt op een baan later. Gelukkig heb ik in mijn eerste jaar een keuze gemaakt om de website kant op te gaan in plaats van de game kant!

  6.   
    Noice!'s avatar

    PSPfreaky schreef, "Wij kregen van tevoren ook helemaal geen informatie over de banenmarkt, of je een grote of kleine kans hebt op een baan later. Gelukkig heb ik in mijn eerste jaar een keuze gemaakt om de website kant op te gaan in plaats van de game kant!"

    Rogier Kahlmann heeft erg interessante columns geschreven over wat er fout gaat en waarom. Het is echt schrijnend om te lezen dat jongeren zoals jijzelf slechts een speelbal zijn van een hele kleine groep mensen die enkel de eigen portemonnee willen spekken.

    Kahlmann heeft ook leuke mailwisselingen tussen betrokkenen gepubliceerd en is bezig met een knap staaltje onderzoeksjournalistiek, iets wat we in deze industrie niet echt gewend zijn. Google hem maar eens, het is erg leerzaam!

    Edit: toeval bestaat niet zeggen ze, maar dit is toch wel erg toevallig. Ik heb het net over hem en zie ik op PixelCake een artikel over hem. http://www.pixelcake.nl/in-gesprek-met-rogier-kahlmann/20151103

  7.   
    Puddingboom's avatar

    Ikan’t nie gelove schatje schreef, "

    ”Masterdamned 020″ schreef, "zo ga je toch niet met je personeel om ohh!! je hebt de klus geklaard dus nu mag je oprotten.
    Ik weet dat wel vaker gebeurs bij game studios maar dit is te gek voor worden hoe moet je ooit een carriere op bouwen in de game industrie op die manier. ๐Ÿ˜ก "

    En dit wordt alleen maar erger met die belachelijke game- opleidingen in landen zoals Nederland, die 100en jongeren die niet goed nadenken opleiden voor werkeloosheid. En laten we wel wezen, dat is niet de schuld van die jongens en meisjes; als jij 17 of 18 bent en je denkt dat je gameontwikkelaar kan worden, dan wil je dat proberen, maar als zelfs in de landen met de meeste studio’s geen werk is weet je dat het gedoemd is om te mislukken. En dan praat ik niet eens over de abominabele kwaliteit van de opleidingen.
    Praktijken zoals dit zul je niet snel oplossen, omdat het bijna te vergelijken is met seizoensarbeid. Maar als de markt biet overspoelt wordt met jonge, slecht opgeleide gamedesigners of gesubsidieerde ‘artiesten’, dan zijn zelfs de simpele coders een waardevolle asset die je niet zomaar aan de deur zet. Je kan deze mensen ontslaan, puur omdat er genoeg staan te wachten om het weer op te pikken bij een nieuw project.
    Laatst met de staking van de voice actors moeten ontwikkelaars zich toch wel even achter de oren hebben gekrabt: ontwikkelaars “crunchen” maandenlang als gekken in soms erbarmelijke omstandigheden en vaak onder- of zelfs niet betaald en hun dank is niet dat ze mogen delen in de opbrengst, nee, ze worden ontslagen. Dit soort mensen zouden zich moeten verenigen en duidelijke afspraken maken met studio’s, want dit kan zo niet langer……. Al lopen we dan wel het risico dat onze games duurder worden ๐Ÿ˜ฎ "

    Dit dus precies. In Nederland gaan deze opleidingen als zoete broodjes, bij de open dagen van de hoge scholen wordt dit afgebeeld als een geweldige opleiding waar je na je laatste jaar een AAA game in elkaar kan zetten. Veel mensen zijn dan ook enthousiast om hieraan te beginnen. Het is hetzelfde geval met de theater/acteur opleidingen, onzekere omstandigheden en maar een klein percentage gaat het ook echt maken.

  8.   
    coolsharpei's avatar

    ”Masterdamned 020″ schreef, "zo ga je toch niet met je personeel om ohh!! je hebt de klus geklaard dus nu mag je oprotten.
    Ik weet dat wel vaker gebeurs bij game studios maar dit is te gek voor worden hoe moet je ooit een carriere op bouwen in de game industrie op die manier. ๐Ÿ˜ก "

    Hoezo niet? Het is gewoon een doorselectie, in een sportteam mag je ook vertrekken als je aan het einde van het seizoen niet goed genoeg bleek… Of je nou kampioen werd of niet

  9.   
    Dark_Phoenix's avatar

    coolsharpei schreef, "

    ”Masterdamned 020″ schreef, "zo ga je toch niet met je personeel om ohh!! je hebt de klus geklaard dus nu mag je oprotten.
    Ik weet dat wel vaker gebeurs bij game studios maar dit is te gek voor worden hoe moet je ooit een carriere op bouwen in de game industrie op die manier. ๐Ÿ˜ก "

    Hoezo niet? Het is gewoon een doorselectie, in een sportteam mag je ook vertrekken als je aan het einde van het seizoen niet goed genoeg bleek… Of je nou kampioen werd of niet"

    Veel mensen hebben ook geen vaste contract bij studio’s zijn vaak huurlingen die tijdelijk nodig zijn bij 1 of 2 projecten en als dat klaar is worden ze weer ontslagen. Als de studio’s weer meer projecten hebben op de programma en ze hebben weer mensen nodig dan roepen ze vaak de zelfde mensen weer terug of vragen weer andere mensen en zo gaat de cirkel weer rond. Dit doen ze om kosten te verkleinen want als er tijdelijk geen werk is of ingeval minder werk is en je hebt 100 man die niks doet. Je moet ze toch wel betalen dan.

  10.   
    Musicman88's avatar

    Dat is bij andere projecten ook zo hoor. ICT modernisering van een bedrijf bijvoorbeeld. Er worden extra mensen aangeworven (intern en extern) om het project op te zetten, te realiseren en te begeleiden en het personeel van het bedrijf ervoor op te leiden. En dan kun je de koffers pakken. Want een dure expert hebben ze dan niets meer aan. En gaat er iets mis met het nieuwe systeem, dan wordt gewoon een externe firma benaderd.

    Welkom in de grote mensen wereld voor degene die van de titel al schrokken.

  11.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    Zou me weinig verbazen als bij een volgende project een groot deel van die mensen weer wordt ingehuurd. Je hebt weinig aan een team van ontwikkelaars als er (tijdelijk) niks te doen is. Kost alleen maar extra geld

  12.   
    mattioza's avatar

    Het is inderdaad zoals hierboven gezegd niet verwonderlijk. Het is echt een wereld van projecten, het zou moeten lukken dat het volgend ‘project’ dezelfde noden heeft als het vorige en dus is er een andere aanpak/mensen nodig. Dat weet je nu eenmaal als je in deze creatieve stiel begint, het is misschien ook niet slecht want zou je wel aan hun volgende game willen meewerken als het totaal niet je ding is? Je vertrekt ook met goede adelbrieven als je op je cv kan zetten dat je meegeholpen hebt aan de productie van Just Cause 3, op voorwaarde natuurlijk dat je goed werk geleverd hebt (maar dat is overal zo ๐Ÿ˜€ ).

  13.   
    DeAdSeYe's avatar

    Dit gebeurd niet alleen bij gaming maar ook allerlei andere projecten en/of bedrijven. Vaker worden deze medewerkers ook op de hoogte gesteld dat ze zijn aangenomen voor bepaalde projecten. Ik kom redelijk veel vacatures tegen waar duidelijk in vermeld staat dat het gaat om een tijdelijke baan.

    Vooral bij bouwprojecten waaronder wegenbouw komt dit wel eens vaker voor. Dat bepaalde mensen zoals een voorwerker/uitvoerder voor bepaalde projecten wordt ingehuurd maar wel gewoon op de loonlijst van dat des betreffende bedrijf staat. Als het project klaar is, dan staat die gene ook niet meer op de loonlijst en kan hij aan de slag bij een ander bedrijf.

    Dit soort werknemers moeten het hebben van connecties, maar meestal vinden ze meteen weer “tijdelijke” werk bij andere bedrijven doordat ze met de jaren connecties op hebben gebouwd, of ze worden inderdaad weer ingehuurd voor een andere project.