Ook Fallout 4 wordt voorzien van Nvidia GameWorks-effecten op pc

Niet lang geleden brachten we nog de systeemeisen voor Fallout 4 aan het licht, maar nu blijkt het alweer tijd voor meer technisch nieuws rondom de pc-release van Bethesda’s veelbelovende apocalyptische sandbox-game. Volgens verscheidene bronnen bij zowel Bethesda als bij Nvidia zullen Nvidia’s eigen GameWorks-effecten geïmplementeerd worden in Fallout 4.

Nvidia GameWorks maakt het mogelijk om de visuele ervaring van een game specifiek te tweaken met onder andere render-afstanden, lichtinstellingen en gedetailleerde schaduwval. Welke van deze effecten we zoal terug zullen vinden in Fallout 4 en wanneer precies, is nog niet bekend. De kans bestaat ook nog dat deze GameWorks-effecten pas na de launch van de pc-versie op 10 november toegevoegd worden middels een patch.

Dit nieuws is wellicht hoopvol voor de graphics van Fallout 4, maar in het verleden is Nvidia’s GameWorks lang niet altijd goed tot zijn recht gekomen. Zo ondersteunden de pc-versies van Assassin’s Creed: Unity en Batman: Arkham Knight ook exclusieve effecten uit het aanbod van Nvidia, maar zijn beide games vervolgens de boeken ingegaan als beschamende flaters op het gebied van pc-optimalisatie bij launch. Het hoeft dus lang niet altijd een volwaardige pc-ervaring te garanderen. Volgens de eerdergenoemde bronnen zou Fallout 4’s implementatie van GameWorks meer op die van de succesvolle pc-release van GTA V lijken, al moet dat nog maar blijken, hopelijk al vanaf 10 november aanstaande.

  1.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    Ik vind die Gameworks en PhysX zooi 3 keer niks, dus ik hoop voor de Fallout fans dat dit niet voor problemen gaat zorgen

  2.   
    Dark_Phoenix's avatar

    Ikspeelnooitpokemon schreef, "Ik vind die Gameworks en PhysX zooi 3 keer niks, dus ik hoop voor de Fallout fans dat dit niet voor problemen gaat zorgen"

    Het is niet verplicht om ze te hebben je kan ze altijd nog uitzetten.

  3.   
    H4RDSTYLE's avatar

    Op zich is het wel een leuke extra, alleen heeft het zo’n grote impact op de performance dat het totaal overbodig is op het moment.

  4.   
    Neolite's avatar

    Het is Optioneel, dus niemand hoeft zich zorgen te maken.

  5.   
    morkop006's avatar

    Oh nee niet weer…. verklaart ook meteen waarom er minimum een hd 7870 nodig is voor amd, terwijl nvidia een 550ti als minimum heeft. Een 550ti is ruim twee keer zo langzaam! Dit wordt weer helemaal kut voor de amd gebruikers. Zo simpel als mensen hier zeggen: gewoon uitzetten, is het natuurlijk niet. Wanneer gameworks (wat gepatenteerd is) wordt opgenomen in een game in de broncode kan dit niet vrijgegeven worden door amd. Wat betekent dat zij de game niet volledig kunnen optimaliseren. Grappig is dat amd een tegenhanger heeft die wel volledig open-source is, die evengoed werkt op beide merken, waarom wordt die dan niet gekozen. Maar het zal vast wel weer iets met een zak geld te maken hebben.

  6.   
    3333/3333's avatar

    Nividia houdt niet van open source, die houden alles liever achter gesloten deuren. De aanpak van AMD is beter, maar met hun huidige positie kan Nvidia het zich nog wel veroorloven om dit soort fratsen uit te halen. Net als het forceren van bepaalde geregistreerde software voor driver updates.

    Ben benieuwd wanneer Nvidia zichzelf eens flink in de vingers gaat snijden, want dat moment zit er gewoon aan te komen.