Gamersnet.nl

Het is payday in Payday 2

Gamers die Payday 2 spelen, zullen te maken krijgen met microtransacties. Ontwikkelaar Overkill kondigde dit eerder deze maand aan gedurende een in-game Crimefest Community Event. De verontwaardiging was groot omdat Almir Listo, de wereldwijde brand director, en David Goldfarb, de toenmalige game director, bij de lancering van Payday 2 nog stellig bezwoeren dat microtransacties geen onderdeel zouden worden van de ervaring. Goldfarb was over het onderwerp zelfs heel stellig.

No. No. God, I hope not. Never. No.
Gezegd moet worden dat Goldfarb het bedrijf al in 2014 heeft verlaten.

Desondanks bleek de beslissing erg controversieel met veel negativiteit als gevolg. Het werd zelf onvriendelijk toen bleek dat het zou gaan om random drops van afgesloten kluizen. Om die te openen, was het nodig om €2,19 te investeren voor een specifieke boor, waarmee de kluis geopend kan worden. Als reactie op de controverse is inmiddels een patch uitgebracht, waardoor de benodigde drils na een missie mogelijk ook als loot gevonden kunnen worden. Het is wel onduidelijk hoe groot de kans op een dergelijke drop is. In een AMA (Ask Me Anything) op de Payday-subreddit, legt Listo uit dat microtransacties een noodzakelijk kwaad zijn om het voortbestaan van Payday 2 te waarborgen.

We do sales when we can where we reduce the price point up to 75 per cent in order to pay people’s wages and create a buffer for a rainy day. Six months ago, we also made a bold move to permanently reduce the price point of 16 Payday 2 products by 33 to 43 per cent in the hopes of drawing additional sales. Needless to say, we didn’t see the result we anticipated, and have had to think of other ways to make sure we can continue creating content in the pace we want in order to keep Payday 2 fresh and exciting.

We have a partnership with our partner 505 Games, where we have a deal to produce a specific amount of content until 2017. However, we at Overkill want to create more than what we and 505 Games agreed on. We want to do everything we can to make Payday 2 as awesome as possible. In order to do that, we made the decision to triple the size of the crew. To ensure that we can keep the size of the team, we decided that the best approach was to introduce the Black Market update to the game.

From an economical standpoint…completely based on statistics, we can already see that the Black Market update is working as we intended. Going forward, we hope we can convince the parts of the community that resist this change that this was the right decision to do to ensure the stability of Overkill as an independent developer and the future growth of Payday 2.

De woorden van Listo bleken niet bepaald voldoende om de stemming te verbeteren en sommigen merkten zelf cynisch op dat er niet gesproken kan worden over een “onafhakelijke ontwikkelaar” vanwege de banden met Starbreeze en 505 games. Uiteindelijk is het aan de consument zelf om te beslissen met de portemonnee.