Valve blijft betaalde mods overwegen

Het internet ontplofte bijna letterlijk toen Valve betaalde mods voor Skyrim invoerde. Op die beslissing kwam men dan ook al snel terug. Het is al een tijdje stil rondom het concept van betalen voor mods die al decennialang gratis te downloaden zijn. We werden nog gerustgesteld dat we niet zouden hoeven betalen voor mods voor Fallout 4, maar ook werd er gezegd dat het idee niet werd opgegeven. Maar de stilte wordt nu doorbroken.

Wat Valve betreft komen betaalde mods weer terug. Topman Erik Johnson zegt dat het verdienmodel niet toegepast had moeten worden op Skyrim, omdat er al zo’n levendige modding community rondom die game bestond. Johnson zegt echter ook dat Valve nog steeds speelt met het idee, maar dan toegepast op een ander spel. Een van Valve’s eigen games lijkt een logische stap. Volgens Team Fortress 2-ontwerper Robin Walker weten spelers van deze spellen hoe Valve werkt en denkt, waardoor ze ontvankelijker zouden zijn voor (bijvoorbeeld) het betalen voor mods.

Zijn jullie al bekomen van de schrik van betaalde Skyrim mods? En zouden jullie betaalde mods in andere games wél zien zitten? Laat het ons weten in de reacties.

  1.   
    Fabianb's avatar

    Het is een mod, geen DLC.

  2.   
    Mjolnir's avatar

    Op zich is het niet raar dat ze een poging hebben gedaan het betaald te krijgen. Ze maken het immers allemaal mogelijk. Is de Nexus immers ook niet betaald? (dit is een oprechte vraag)

  3.   
    Sjouke Hoogland's avatar

    Voor grote mods die ook echt missies etc. toevoegen, zou ik best geld voor willen neer leggen.

  4.   
    Flapjack's avatar

    Fabianb schreef, "Het is een mod, geen DLC. "

    dit dus. een mod is geen additieve content maar iets wat het spel zelf al biedt in een andere (onbewerkte) vorm, dlc is daarentegen compleet nieuwe content toegevoegd tegen betaling. modding is een hobby en moet geen baan worden zeker niet zonder uitgebreid contract dit om uitbuiting te voorkomen.. laat die mods gewoon gratis.

  5.   
    Downzilla's avatar

    De meeste mods zijn ook additieve content, nieuwe wapens etc.

  6.   
    3333/3333's avatar

    Laat de makers van de mods dat lekker zelf beslissen. Er zijn overigens nog steeds gewoon mods te koop op Steam. Kijk maar naar Aperture Tag en dergelijke.

  7.   
    DeAdSeYe's avatar

    Simpel, mods moeten gratis blijven!

    Toch geld verdienen aan mods? Dat kan maar op een ander manier….

    Gewoon alle populaire mods opnieuw uitbrengen, optimaliseren en oppoetsen en vervolgens als “officiële” content uitbrengen. Wat dacht je van community pack’s DLC’s die vol gepropt zit met populaire mods die door de ontwikkelaar opnieuw zijn uitgebracht.

    Zoveel % gaat naar de modmakers.. Wat is hier de voordeel van? Nou, dan heb je content die zéér zeker werkt en je helpt de modders en uiteraard de ontwikkelaar!

    Voor de oplettende hier, Dota 2 heeft al zo’n soort systeem! 😉 Je kunt namelijke cosmetische items maken en uitbrengen op Steam workshop. Wanneer het hoog wordt beoordeelt door de community, worden je items uitgebracht als “officiële” content voor Dota 2. Je krijgt namelijk ook een deel van alle opbrengsten!

    Dit zou ook kunnen werken met mods!

  8.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    Betalen voor mods is echt onzin. Een donatieknop of iets dergelijks voor bepaalde modders lijkt me daarentegen wel een prima idee

  9.   
    Speedredz's avatar

    Ik vind het onzin om voor mods te kunnen betalen want soms is het wel leuk om een uutbreiding te hebben

  10.   
    Codename_black's avatar

    Zodra mods betaald gaan worden stap ik over op console gaming, afgezondered van het RTS genre is er dan voor mij persoonlijk geen voordeel meer aan om mijn PC constant te upgraden en op de pc te gamen.
    Als je modders wilt ondersteunen doe dat dan via patreon, gaat het geld toeminsten naar de modder en niet naar Valve en de ontwikkelaar.

  11.   
    TinusGN's avatar

    Het moet de modder zijn keus zijn vind ik