Competitieve multiplayer Destiny krijgt Mercy Rule

Met de uitbreiding The Taken King gaat er veel veranderen in de spelwereld van Destiny. Een verandering die nog weinig aandacht heeft gekregen, is de toevoeging van “Mercy Rule” aan de Crucible multiplayer. Deze regel treedt in werking als een team een dusdanig grote voorsprong heeft dat de uitkomst van het gevecht al vaststaat. Om te voorkomen dat de restant van het gevecht heel saai wordt, zal omroeper Shaxx dan melden dat de Mercy Rule van kracht is. De klok wordt op dat moment direct naar 10 seconden gezet, waarna het duel zal stoppen.

Volgens hoofdontwikkelaar Andrew Weldon wil men hiermee voorkomen dat spelers een gevecht verlaten als ze te ver op achterstand komen. Op deze manier wordt een sterk team sneller beloond en wordt voorkomen dat een duel lange tijd heel eenzijdig is. Weldon vertelde:

When the Mercy Rule hits, Shaxx will call out the end of the match. We immediately disable join in progress to prevent any additional players from joining the game (if anyone has dropped already) and reset the game clock to :10 seconds. After those 10 seconds, the match will end normally. All players will receive their end of match rewards and return to matchmaking.

The 2.0 Mercy Rule check is a very simple query that is good at identifying games that get out of hand early, but not necessarily games that pull away late. You may in some cases still find yourself in games where you feel like it should have triggered. We will, as always, continue monitoring our UR data as well as player feedback to determine how we can continue to improve it and make it more accurate in the future.

We don’t want to leave out the winners, who still have to accomplish an impressive feat to end a game early. For you, a new gold tier medal to chase: ‘No Mercy.’

De Mercy Rule komt morgen al naar Destiny met update 2.0 en is van toepassing op bijna alle spelmodi, behalve Elimination en Trials of Osiris. Bungie zal ook goed naar feedback van spelers blijven luisteren en de Mercy Rule eventueel aanpassen in de toekomst als dat nodig blijkt te zijn.

  1.   
    Downzilla's avatar

    Alleen hoe maak je dan een epische comeback?

  2.   
    ChielB's avatar

    Een epische comeback kan nog altijd. Alleen als er echt geen kans meer is op een comeback zal de Mercy Rule in werking treden. Het is niet zo dat een wedstrijd altijd een Mercy Rule krijgt als een team een grote voorsprong heeft. Alleen als het echt kansloos is (wat het systeem kan berekenen op basis van onder andere scores en resterende speeltijd), dan kan een potje vroegtijdig stoppen. In veel gevallen zal je gewoon de volledige speeltijd hebben. 🙂

  3.   
    mitchel1988's avatar

    Het klinkt wel goed, soms was het gewoon hopeloos…
    Of het echt wat toe voegt…

  4.   
    Thijs.'s avatar

    Klinkt goed. Hoop alleen dat het ook goed werkt.

  5.   
    mattioza's avatar

    Heb het laatste 50 potjes niet meer meegemaakt dat het zo onevenwichtig was dat het saai werd. Maar vroeger waren er potjes dat je soms met paar afhakers zat en dan is het evenwicht helemaal verdwenen, dus goede update!