Rise of the Tomb Raider belooft een indrukwekkende game te worden, met de druk van de succesvolle reboot Tomb Raider uit 2013 op de schouders. Volgens ontwikkelaar Crystal Dynamics wordt de nieuwe game niet alleen een meeslepend avontuur vol typische Tomb Raider-elementen, ook qua spelwereld zal Rise of the Tomb Raider indrukwekkend worden.
In een recent interview vertelt game director Brian Horton dat Rise of the Tomb Raider zo’n drie keer groter wordt vergeleken met de vorige game. Daarnaast heeft Rise of the Tomb Raider ook speciale aandacht voor de klassieke tombes, waarbij je soms meerdere kleinere puzzels moet oplossen, die weer van invloed zijn op een groter geheel. Horton laat weten dat de game zonder geen laadschermen kent in de spelwereld, zo lang je niet doodgaat of een nieuw spel start:
As soon as you start a new game if you never died or don’t quit you will have a seamless streaming experience throughout the whole game. We want to immerse the player into the world as soon as possible and flow from mission to mission in a very seamless way,