Gamersnet.nl

Xbox-exclusiviteit Rise of the Tomb Raider was geen makkelijke keuze voor Square Enix

Deze keuze om Rise of the Tomb Raider tijdelijk Xbox-exclusief te maken was geen makkelijke voor Square Enix. De uitgever wist heel goed dat dit veel fans niet blij zou maken.

Sinds de onthulling van deze exclusiviteit tijdens de Gamescom in 2014 werd nog geen specifieke tijd vermeld. Inmiddels weten we dat de versies voor de pc en PS4 langer op zich laten wachten. De pc-versie is met een release begin 2016 niet al te lang na de Xbox-versies. De versie voor de PlayStation 4 verschijnt echter pas een jaar na de Xbox One-versie.

Volgens Phil Rogers, algemeen directeur van Square Enix, ging men niet over één nacht ijs bij de keuze voor de Xbox-exclusiviteit:

I hope fans know that it wasn’t an easy decision. I think any sort of partnership at this level is a decision that took a long time for us to get to. The decision at a studio level, we took very, very seriously. We knew it would, in the short-term, disappoint fans.
Uiteraard speelt het financiële plaatje een grote rol en helpt het volgens Rogers ook dat dergelijke exclusieve titels heel veel marketing en promotie krijgen. Het is volgens Rogers een keuze geweest om Tomb Raider op de langer termijn naar een hoger plan te kunnen tillen:
We’re about growing our IP, this is a long-term decision. We’re going to take Tomb Raider up to the next level. With Microsoft’s belief, passion and sort of muscle to help us deliver, we really think this is going to be an awesome game that people will enjoy for years and years to come.
Rise of the Tomb Raider verschijnt in november voor de Xbox One en Xbox 360.