Oculus Rift wordt geen gesloten platform volgens ontwikkelaar

Eerder maakten we bekend dat Oculus VR ruim twintig exclusieve games financiert, waardoor het lijkt alsof de Oculus Rift een onafhankelijk platform gaat worden binnen de pc-gamingindustrie. Twintig exclusieve games lijken hier inderdaad op te wijzen, aangezien dat meer games zijn dan bij menig console-launch uitkomen. Palmer Luckey, de oprichter van Oculus VR, heeft nu echter aangegeven dat Oculus wel degelijk een open platform zal zijn.

Luckey geeft aan dat de exclusiviteit voornamelijk is ontstaan doordat het ondersteunen van meerdere Virtual Reality-headsets geen prioriteit is. Volgens de oprichter van Oculus VR is het eigenlijk hetzelfde als wat bedrijven als Microsoft en Sony doen, maar dan in een andere vorm:

Most companies would have done this as a first party software development effort, but we decided it would be better to work with existing developers who wanted to get past the bean counters and make sweet VR games.
Luckey zegt dus eigenlijk dat zijn bedrijf het financieel eenvoudiger wilde maken om VR-games te ontwikkelen. De ontwikkelaars mogen echter wél hun eigen naam vermelden, in plaats van te moeten zeggen dat hun game “werd ontwikkeld door Oculus VR”.

Ook is het op technisch vlak moeilijker om meerdere VR-brillen te ondersteunen dan veel mensen beseffen, omdat er meerdere software development kits (SKD’s) bij betrokken zijn. Dat is ook precies de reden dat de officiële winkel voor de Oculus Rift alleen games voor die VR-bril zal verkopen: Oculus VR kan niet garanderen dat al die spellen goed zullen werken op andere VR-systemen.

When the software people purchase through us stops working, they don’t care about the reason, they feel like they got screwed. We can’t build our business on workarounds that we have no insight or access into.
Het lijkt er dus op dat Oculus VR imagoschade wil voorkomen door geen games te verkopen die hun eigen medium niet afdoende ondersteunt.

Hopelijk betekent dit dat er geen slechte Rift-ports zullen verschijnen via hun officiële winkel. Zal het bedrijf kunnen voorkomen dat er Oculus Rift-ports gaan verschijnen met de kwaliteit van de pc-ports van recent verschenen games als Batman: Arkham Knight of F1 2015? We zullen het zien in het eerste kwartaal van 2016, wanneer de Oculus Rift uitkomt.

  1.   
    AllardK's avatar

    Ik begrijp het niet helemaal word dit nou ook voor xbox en playstation enzo?

  2.   
    bramuige125's avatar

    foutje skd moet sdk zijn denk ik 😉

  3.   
    mitchel1988's avatar

    Lijkt me erg cwool als het naar de xbox komt..