Konami bevestigt microtransacties in Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain

Eerder gingen al sterke geruchten, maar nu heeft Konami officieel bevestigd dat Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain microtransacties bevat. Deze zijn bedoeld om de singleplayer een stukje makkelijker te maken.

Community manager Robert Peeler liet in een interview weten dat microtransacties het mogelijk maken om de singleplayer sneller uit te spelen:

There are some microtransactions involved in the game. What it does is allow players to finish the efforts they make in the game a little bit quicker, a little bit differently. Different from unlocking it which you can also do. It’s completely optional. It’s something that players can use to help them throughout the game if they’re having trouble but in general you can unlock everything. There’s no difficulty with just ignoring that aspect of the game and unlocking it naturally.
Peeler geeft hierboven tevens aan dat het door microtransacties mogelijk is de missies “iets anders” te voltooien. Wat hij daar precies mee bedoelt, is onduidelijk. Introduceren de microtransacties compleet nieuwe wapens en items die de spelervaring veranderen, of gaat het hier echt enkel om gameplay-vereenvoudigende hulpmiddelen? Peelers aanvulling, waarin hij benadrukt dat de singleplayer ook volledig te voltooien is zonder microtransacties, doet het laatste vermoeden:
In general Metal Gear Solid 5 has been designed for a wide variety of players. We want to open it up to people who maybe haven’t tried the Metal Gear series before and they might have a little trouble getting past some of these hurdles. We want to make it easier for them by using this method. In general for the hardcore player and really everyone who wants to play this way you can unlock everything naturally in the game and that’s perfectly viable.
Onderstaande video toont het volledige interview met Peeler, waarin hij onder andere benadrukt dat de MGS-serie na The Phantom Pain absoluut niet afgelopen is.

Vind jij een dergelijke introductie van microtransacties acceptabel in een full-priced game? Laat het ons weten in de reacties!

  1.   
    Moodey's avatar

    Maar alles in singleplayer is toch te gebruiken voor je motherbase?

  2.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    YEAH BABY, Joe Vargas F.T.W! 😀

    Deze zijn bedoeld om de singleplayer een stukje makkelijker te maken

    Zijn ze echt bedoeld voor de speler… of gewoon een excuus om extra geld binnen te harken.

    Want ik kan niet geloven, of heel moeilijk dat er echt gamers zijn die geld uitgeven aan een singeplayer om alles wat sneller en vlotter te laten verlopen in de game zodat je het sneller hebt uitgespeeld.

  3.   
    petiertje's avatar

    zucht, vind de hebzucht wel erg ver gaan laatste tijd. Ze zijn beter in het mooi verwoorden en goedpraten ervan dan in het maken van een fatsoenlijk afgewerkt product. Als ik een nieuwe wasmachine koop hoef ik er ook geen dubbeltje in te mikken om op 1200 toeren te kunnen centrifugeren. Vind het wel erg ver gaan om microtransacties in een singleplayer te stoppen. Je hebt al betaald voor het spel. Ik kan me hier echt boos om maken. MP games oke, servers kosten ook geld, en voor sommige games is dat het verdienmodel. Maar een SP game? Voor mij is dit een reden om een game niet te kopen.

  4.   
    StroopKonijn's avatar

    al die ingame purchases en als je even niet oplet plukken ze je helemaal kaal. Daarom ook nooit CreditCard op steam, alleen ideal of prepaid creditcard gebruiken

  5.   
    ChrisBoers's avatar

    Nee, dit kan echt niet. Als je spelers de mogelijkheid will bieden een ‘easy’ spelmodus te geven, dan bied je die gewoon aan in je opties. Daarvoor laten betalen (hoe je dat ook aankleedt met shortcuts/betere wapens of wat dan ook) is niet belangrijk. Laten betalen voor iets simpel als een easy mode is gewoon belachelijk.

  6.   
    Supermario's avatar

    Heb er geen probleem mee. Ieder moet voor zich zelf kunnen uitmaken of hij of zij daar gebruik van wil maken. Ik zal er in iedergeval geen gebruik van gaan maken.