Video's gepubliceerd voor 14 augustus 2018 zijn helaas niet meer te bekijken.

Hot Koffie Show: Te veel haat op verandering in games!

De mussen vallen van het dak en Peters slang bereikt ongekende dieptes, maar toch zetten de heren door met een nieuwe Hot Koffie Show. In deze verhitte aflevering hebben Tom en Peter het over de afkeer van game-fans voor veranderingen in hun franchises. Is de haat terecht of zijn we gewoon weer verwende krengen?

  1.   
    dav1d's avatar

    Ben het eigenlijk wel met jullie eens. Maar ik denk dat het grote probleem zit in wanneer je de unique selling point, of de gamemechanics van een game aan aan het pakken bent. Niemand is tegen uitbreiding van een concept. Maar ik ga ook steigeren wanneer ik link opeens in een hack en slash game zie die geen diepgang van een RPG heeft. Of een Battlefield Hardline waar idd de setting opeens helemaal wordt omgegooid. Battlefield is goed in maps als het aankomt op warzones, ga dan niet opeens iets doen dat een Max Payne qua maps al lang veel beter heeft gedaan. Schoenmaker blijf bij je leest, maar verbeter je schoen wel.

  2.   
    soldierarjan's avatar

    Ik bezoek dagelijks gamersnet nog wel een paar keer op me telefoon, en natuurlijk doe ik dat voor die vette content die jullie maken.
    Ik snpa wel dat er soms teveel haat is op verandering als er een vervolg komt.
    Je moet natuurlijk wel altijd trouw blijven aan de basis gameplay van de game en die gewoon uitbreiden en vernieuwen.
    Want dat is wat de meeste mensen willen die fan zijn van een serie waar onder ik, en er mag af en toe zeker wel wat geprobeerd worden als de ontwikkelaar denkt dat dat de game te goeden komt.

  3.   
    ijzerehertog's avatar

    Stelling: “Waarom geen tweedehands digitale games door verkopen”, zoals het systeem bij steam tradingscards waarbij een gedeelte van de opbrengsten naar de ontwikkelaar gaan en een gedeelte naar de platformhouder (Steam, XBOX,PS ect.) Jouw opbrengst wordt toegevoegd aan jouw wallet waarmee jij als gebruiker alleen maar content kan kopen van de platformhouder. De tweedehands verkoop wordt dan een stoort kortingscoupon voor je volgende game. (uiteraard zal de ontwikkelaar een minimum opbrengst willen hebben van jouw verkoop)

    Bijv. In het verleden heb je AC3 gekocht voor €50,- je verkoopt hem door voor €10,- Er wordt €7,50 toegevoegd op je wallet waarmee je AC blackflag kan kopen ter waarde van €50,- – €7,50 = €42,50

    Reactie oude stelling: De ontwikkelaar moet luisteren naar de community. Het is per game afhankelijk welke vernieuwingen er nodig zijn.

  4.   
    3333/3333's avatar

    Beetje onzinnig om je druk te maken over dat gamers verwend zijn of niet tegen verandering kunnen. Consumenten hebben het recht om te klagen en te zeuren. Als een product ze niet bevalt kunnen ze er voor kiezen om een game niet te kopen. Dat is rechtvaardig.

    Gaming is gewoon business, geen liefdadigheidsindustrie.

  5.   
    nuclearnemo's avatar

    Gamers zeuren altijd te veel, een game is (bijna) nooit goed….(oh het is geen free roam, oh geen fast travel, oh de wapens zuigen, oh geen 60fps maar 59fps). Gamers zeuren echt te veel. Van mij mogen ontwikkelaars experimenteren en de gamers bepalen wel of het gelukt is of niet. Laat ontwikkelaars lekker doen wat ze zelf willen, als je het niet wil kopen dan doe je het toch lekker niet.

    Zal mijn stelling van vorige week ff tevoorschijn halen:
    “Ontwikkelaars moeten langer de tijd nemen om een game te ontwikkellen.” Als EA nu een keer in de twee jaar een FIFA released met nieuwe features, en het tussen jaar gewoon een betaalde update zijn de games beter af en heeft EA meer tijd om een betere FIFA neer te zetten. Verder heb je nog games die van een keer in de twee plus jaar naar meer dan een keer paar zijn gegaan. Deze games worden er echt niet beter van als je games zo vaak released; slechtere storyline, slechtere bug checks enzovoort.

  6.   
    Jigneo's avatar

    Leuke Show jongens!!!

    Ik heb ook wel een leuke stelling een paar vrienden en ik zijn het niet met elkaar eens maar wil weleens een mening van anderen horen.

    Stelling: Het personage wat je kan maken in een game is gelijkwaardig aan je of is een Ideaalbeeld van jezelf of een willekeurig karakter.

    voor mezelf kijk ik nooit echt naar het personage waar ik mee rondloop, omdat je je visie niet direct naar het karakter gaat maar naar de belevenis die je vanuit zijn ogen bekijkt

  7.   
    mattioza's avatar

    Bedankt voor mijn stelling te behandelen!

    Kan mij ook in jullie punten vinden, het is sowieso erg moeilijk want als een game een goed concept heeft en ze wijken er bij het volgende deel ineens hard van af en het faalt wordt de game door de gamer totaal de grond ingeboord. Bouwen ze voort op het goede concept is het iets wat te verwachten was en goed is.
    Zo voelde Far Cry 4 wel aan als Far Cry 3 maar zorgde de nieuwe locatie van de himalaya (met alles wat er komt bij kijken) voor voldoende vernieuwing binnen de franchise.

  8.   
    Bram_M99's avatar

    Ik ben het hier helemaal mee eens maar zelf kan ik er eerlijk gezegd ook wat van… Aan de ene kant is verandering echt weer leuk, tegenwoordig lijken alle games wel op elkaar en dat vooral de shooters. Aan de andere kant snap ik dat het lastig is om een verandering in de games te brengen maar meestel als het gebeurd door een gamemaker word het net niet goed toegepast… Zo vond ik watchdogs vernieuwend maar werd het niet helemaal goed uitgevoerd naar mijn mening.
    Toch vind ik dat er verandering mag worden gebracht in de games nu, lijkt mij leuk.

  9.   
    MikeGevers's avatar

    Ik denk dat het ook wel een beetje aan gewenning ligt. Ik heb laatst The Witcher 1 uitgespeeld, en ging direct verder met deeltje 2. De combat in deel twee is echter HEEL anders dan die van het eerste deel. Het scheelt dat ik een beetje een doorzetter ben (en Witcher-verslaafd, dat helpt ook), maar anders had ik deel 2 heel rap aan de kant gegooid.

    Het lijkt op een typisch gevalletje “Wat de boer niet kent, dat vreet ie niet”, maar dan met een boer die klaagt dat z’n vrouw altijd hetzelfde kookt 😛

  10.   
    fabiankok's avatar

    Stelling met een knipoog naar fallout 4: het inbrengen van een stem bij het hoofdpersonage wanneer je deze (volledig) kan customizen verlaagt de immersie in een spel, en is bij deze dan ook onwenselijk.

  11.   
    Moodey's avatar

    Die haat zou er niet zijn als de makers gewoon naar de community luisteren en niet maar een beetje ideeën erin gooien en herhalen wanneer ze slecht/minder goed onthaald door.de community zijn.. *kuch* Cod *kuch* al vind ik de nieuwe ontwikkelingen in Tom Clancy (wildlands) wel leuk maar dat is omdat t nu een andere doelgroep ook meer aanspreekt.

    Nieuwe Stelling: Game ontwikkelaars zijn de laatste tijd meer aan het geld aan t denken Ipv de game

  12.   
    Alexsaurus's avatar

    Ik huil nog steeds tranen met tuiten dat Rayman 4 het veld heeft moeten ruimen voor Raving Rabbids, Rayman Legends en Origins. Niet dat bij die andere titels niets leuks zat, maar een dikke platformer als Rayman 2, daaraan denken we later nog met waterige ogen terug. Maar Peter heeft gelijk: met die attitude speel je jaar in jaar uit hetzelfde spelletje. Daarmee doet de creatief ontwikkelaar zichzelf en de gamer tekort.

  13.   
    Noice!'s avatar

    Voortbordurend op het thema verandering deponeer ik graag mijn stelling voor de volgende epidode.

    Stelling: ik kijk de Hot Coffee Show eigenlijk al een tijd niet meer omdat zowel de stellingen als de reacties te veel op elkaar beginnen te lijken; het is tijd voor wat anders.

  14.   
    jordy72o0's avatar

    ik vind het wel leuk dat er soms verandering in de games zitten zo hebben de games redelijk wat variatie
    het mag wel niet te veel gebeuren anders word het niet meer leuk 8)

  15.   
    UncreatedKoen's avatar

    Lange comment koning is terug! Haha! Back from Croatia!

    Ik ben het eens met wat Tom en Peter zeggen.
    Gamers zijn te verwend geraakt en willen niks anders. Battlefield 4 was weer teveel met BF3. Halo 3 ODST vonden meeste mensen niks omdat het geen halo was en iedereen zei: we willen iets nieuws in het halo universum. Krijg je het en wordt je zowat chagrijnig… Stelletje knuppels sommige.

    Ik hou mijn hart al vast voor Gears of War 4. Hee het is teveel vernieuwing want Marcus Fenix zit er niet meer in.. Ja het is ook een nieuwe trilogie. Guitar Hero. Hee ik kan mijn oude gitaar niet meer gebruiken. Nu moet ik nieuwe kopen. Dat vindt ik niet leuk. WIJ GAMERS ZIJN TE VERWEND!

    Als het niet goed is zeuren we, als het te nieuw is zeuren we, als het te slecht is zeuren we, als er ook maar 1 kleine inimini bug tevoorschijn komt zeuren de meeste gamers al…
    Waar is de tijd gebleven dat wij gamers gewoon een spel kochten en er plezier aan hadden of niet? Waar is de tijd dat je goed voor de stellage stond met je zuur verdiende centjes en maar 1 spel mee kon nemen en je echt een half uur voor die stellage stond van: welke zal ik nemen? Dan keek je mama nog lief aan van: mag ik er 2? reageerde zij weer boos van nee 1!
    Toen zeurde wij gamers nog totaal niet maar helaas.. we gaan met de tijd mee 😛

    Stelling: Games gebaseerd op vakantiebestemming zijn tof.

    Groetjes vanuit het kikkerlandje weer! 😛

  16.   
    PSPfreaky's avatar

    Stelling: Ubisoft weet waar ze mee bezig zijn.

    Toelichting: Iedereen weet dat Watch_Dogs tijdens verschillende presentaties een enorme downgrade heeft gehad in graphics. Dit zorgde tot veel boze reacties. Dit lijkt ook zo te zijn met The Division. De release van Assassin’s Creed: Unity ging verre van vlotjes. Daarnaast vind ik zelf dat de games van Ubisoft wat weinig te bieden heeft nadat je de singleplayer hebt uitgespeeld (in GTA V heb je nog een hoop te doen in Los Santos, bij Far Cry 3 kon je weinig na het verhaal). Ook werd er door GamersNET gezegd in de livestream van de E3 dat Ubisoft vaak een beetje naar andere games kijkt om er zelf een game van te maken. In een enquête van Rainbow Six: Siege werd ook gevraagd welke games (van andere bedrijven) je graag speelt.

    http://www.gamersnet.nl/nieuws/201507/ubisoft_wil_nooit_meer_grafische_downgrades_zoals_watch_dogs/

    http://www.gamersnet.nl/nieuws/201411/ubisoft_biedt_excuses_aan_voor_problemen_unity_met_gratis_dlc_of_game/