Nieuwe Blu-ray recensie: The Theory of Everything

In The Theory of Everything werpen we een blik op het leven van kosmoloog Stephen Hawking en de relatie met zijn vrouw Jane Hawking. De film is daarbij ook gebaseerd op het boek Traveling to Infinity: My life with Stephen, dat door Jane geschreven is. Wij wierpen een blik op de Blu-ray uitgave van de film welke eerder deze maand verscheen en vertellen je waarom je deze in huis zou moeten halen.

Regisseur: James Marsh | Cast: Eddie Redmayne (Stephen Hawking), Felicity Jones (Jane Hawking), Harry Lloyd (Brian) en David Thewlis (Dennis Sciama)| Genre(s): Biografie, Drama en Romantiek | Speelduur: ca. 123 minuten

Op 21-jarige leeftijd krijgt Cambridge student Stephen Hawking (Eddie Redmayne) een schokkende diagnose, net op het moment dat hij in Jane Wilde (Felicity Jones) de liefde van zijn leven vindt. Met de onvermoeibare Jane aan zijn zijde begint Stephen aan zijn meest ambitieuze wetenschappeljke onderzoek, naast datgene waar hij zo weinig van heeft: tijd. Samen trotseren zij meer dan iemand ooit had durven dromen.

Begin dit jaar won acteur Eddie Redmayne een Academy Award voor zijn rol als Stephen Hawking in The Theory of Everything en na het zien van de Blu-ray, kan ik niet anders oordelen dat deze award meer dan terecht is. In de film speelt Redmayne een levendige Hawking, die langzaam aftakelt dankzij zijn ziekte ALS. Deze verschrikkelijke spierziekte krijgt dankzij zijn vertolking een extra boeiende dimensie in de film. Wij beloonde de film daarom dan ook met vier sterren.

Wereldwijd heeft de film net iets meer dan 120 miljoen dollar binnen weten te halen, wat met een budget van slechts 15 miljoen dollar natuurlijk een prima prestatie is. Zoals verwacht heeft de film het buitengewoon goed gedaan in het Verenigd Koninkrijk, waar de film zich tevens afspeelt. Hier werd net geen 32 miljoen dollar opgebracht en staat daarmee in de schaduw van de resultaten in de Verenigde Staten, waar de opbrengst bleef steken op 35,8 miljoen dollar.

Beeld: 1080p High Definition Letterbox (2.40:1) | Geluid: Engels 5.1 DTS-HD Master Audio en Frans, Spaans, Duits en Italiaans DTS Digital Surround 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans, Deens, Spaans, Fins, Duits, IJslands, Italiaans, Noors, Portugees en Zweeds | Aantal discs: 1 x Blu-ray | EAN: 5053083036621 | Ook verkrijgbaar op: DVD | Retail release: 3 juni 2015

Zoals we van Universal gewend zijn komen we na het invoeren van de disc terecht in een taalkeuze-menu om vervolgens in het hoofd-menu terecht te komen. Dit hoofd-menu bevat echter geen duidelijke koppen maar een paar onduidelijke symbolen. Hoewel de meeste wel voor zich spreken kunnen ze toch wat verwarrend overkomen. Maar goed, terug naar de film, deze is opgenomen in breedbeeld-formaat waardoor we aan de boven- en onderzijde zwarte balken hebben. Over het gehele beeld zit een lichte grain welke de sfeer en het tijdperk waarin de film zich afspeelt weliswaar versterkt, maar dit komt helaas niet ten goede van de beeldkwaliteit.

Naast het schijfje waarop de film te vinden is treffen we in het hoesje ook nog een UltraViolet-code aan waarmee we de film overal en altijd kunnen bekijken wanneer we willen. Op de disc zelf zijn gelukkig ook nog een paar extra’s te vinden zoals een paar verwijderde scènes, een blik achter de schermen en audio-commentaar van regisseur James Marsh. Al met al dus best een aardig gevulde disc met een prachtige film en genoeg extra’s..