MMO LEGO Universe ging ten onder aan kostbare penisdetectie

Begin 2012 sloot de MMO LEGO Universe zijn deuren, nadat het twee jaar lang een speelgrond voor creatievelingen had geboden. Destijds liet ontwikkelaar Gazillion weten dat LEGO Universe simpelweg te weinig abonnees had om de game draaiende te houden, maar de waarheid blijkt iets gecompliceerder te liggen. Megan Fox, senior graphics designer voor LEGO Universe, heeft via Twitter de echte reden achter het sluiten van LEGO Universe uitgebreid uit de doeken gedaan.

Fox laat weten dat het komt doordat LEGO koste wat het kost wilde dat LEGO Universe een kindvriendelijk spel zou zijn en dat betekende onder andere dat er geen geslachtsdelen in de multiplayer voor mochten komen. Om dit te voorkomen werd de ontwikkelaar gevraagd ‘penisdetectiesoftware’ te creëren, maar vindingrijke spelers bleken dit systeem gemakkelijk te omzeilen. Als gevolg hiervan moesten alle gecreëerde gebouwen handmatig gecheckt worden alvorens anderen deze gebouwen konden zien. Het controleren van alle creaties bleek één van de grootste kostenposten van LEGO Universe:

Funny story – we were asked to make dong detection software for LEGO Universe too. We found it to be utterly impossible at any scale. Players would hide the dongs where the filtering couldn’t see, or make them only visible from one angle / make multi-part penis sculptures. The moderation costs of LEGO Universe were a big issue in general. They wanted a creative building MMO with a promise of zero penises seen. They actually had a huge moderation team that got a bunch of screenshots of every model, every property. Entirely whitelist-based building. YOU could build whatever you wanted, but strangers could never see your builds until we’d had the team do a penis sweep on it. It was all automated, but the human moderators were IIRC the single biggest cost center for LEGO Universe’s operational costs. Or close to. And “that” is why Trove/etc were able to make better building MMOs. They didn’t have to worry about little kids seeing dongs. We REALLY did.
Megan Fox vult dit uitgebreide verhaal aan met een opmerkelijk anekdote die aangeeft hoezeer LEGO wilde voorkomen dat kinderen blootgesteld werden aan met LEGO gebouwde geslachtsdelen. Daarnaast laat ze weten dat het ongelofelijk moeilijk is voor een bedrijf als LEGO om in een dergelijke game te voorkomen dat kinderen in aanraking komen met vulgaire creaties:
We even had an employee very nearly fired for building a penis. It was on his own property, but a kid wandered into it during a kid test. We’re talking “test operator rushed forward, blocks the monitor, slams the game closed, four alarm fire to find who built the penis” here. After which a memo went out indicating our new absolute zero tolerance policy on building penises of any kind, anywhere, in the game. This is all obvious, simple stuff, and is why dealing w/ COPPA (which protects kids) is so damn hard in online games. Even DEVS build dongs. People saying “well just allow dicks” – LEGO’s brand is utterly trusted by parents. We had to uphold that trust. Which meant zero tolerance. Anyways, “all of that” is why every single successor to LEGO Universe has been small and missing build play. LEGO knows how expensive it is. I expect stories of the sunk costs gone into LEGO Universe are told to young LEGO execs at bed time, as cautionary tales to never try again. And they basically can’t compete with Minecraft, because Minecraft can just shrug that entire problem off. So they’ve focused elsewhere.
Gelukkig kan Megan Fox haar verhaal wel met een positieve noot sluiten, ze laat namelijk weten dat het desalniettemin ongelofelijk leuk is om voor LEGO te werken!

  1.   
    Thijs.'s avatar

    haha wtf, ene kant begrijp ik het wel maar tis toch wel een raar verhaal

  2.   
    daantje20's avatar

    ik vind het maar een vreemd verhaal. ik snap het wel maar toch is het wel een vreemd verhaal. ik snap niet dat ze de software niet zo kunnen maken dat het wel werkt. maar ik ben zelf ook geen coder dus ik mag daan eigenlijk niets over zeggen.

  3.   
    3333/3333's avatar

    Community + Censuur = Fail

    Hopelijk leren ze ervan.

  4.   
    Thijs.'s avatar

    ”daantje20″ schreef, "ik vind het maar een vreemd verhaal. ik snap het wel maar toch is het wel een vreemd verhaal. ik snap niet dat ze de software niet zo kunnen maken dat het wel werkt. maar ik ben zelf ook geen coder dus ik mag daan eigenlijk niets over zeggen."

    het zou mogelijk moeten zijn. Tis alleen erg lastig en kost daardoor dus veel geld en tijd

  5.   
    MikeGevers's avatar

    Ik las die titel, en ik dacht eigenlijk dat dit een GamersNEP-bericht was 😳

  6.   
    Ralph P Scene's avatar

    Oud nieuws was al tijd bekend…

    Maar dit was nog niet eens de grootsten kosten pot die ze hadden las ik bij een interview.

  7.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    Jammer dat ik nu pas van LEGO Universe hoor. Had wel willen zien hoe de werelden waren volgebouwd met penissen. Waarschijnlijk had ik dan zelf ook wel een mooie huidfluit gebouwd

  8.   
    Tom's avatar

    Heb LEGO Universe daadwerkelijk een tijdje gespeeld en het hele idee was stiekem best vermakelijk. Maar ja, het was wel te merken dat wanneer spelers iets neer mochten zetten in de wereld, die dagen kon duren voordat het daadwerkelijk stond. Heel jammer allemaal, verder had ’t namelijk een lekker creatieve MMO kunnen zijn. Beter laten ze spelers in LEGO Worlds gewoon lekker hun gang gaan, bespaart ook weer een kapitaal aan computers/mankracht die creaties moeten goedkeuren.