Nieuwe Blu-ray recensie: Reclaim

John Cusack heeft in zijn carrière al talloze films gemaakt, waarvan de één minder is dan de ander. Zoals bij de meeste acteurs moet je fan zijn van zijn werk om het te kunnen waarderen. In Reclaim speelt hij een genadeloze afperser, althans, zo lijkt het op het eerste gezicht. De film verscheen onlang direct op Blu-ray, zonder een bioscooprelease te hebben gekend. Wij bekeken voor jullie of het het waard is om deze in huis te halen.

Regisseur: Alan White | Cast: John Cusack (Benjamin), Ryan Phillippe (Steven), Rachelle Lefevre (Shannon) en Jacki Weaver (Reigert)| Genre(s): Drama en Thriller | Speelduur: ca. 96 minuten

Steven en Shannon reizen naar Puerto Rico af om hun adoptiedochtertje Nina op te halen. Eenmaal aangekomen worden ze voor het eerst verenigd met het 7-jarige weeskindje. Wat begint als een droom verandert in een nachtmerrie, wanneer Nina spoorloos uit hun hotelkamer verdwijnt. Van het adoptiebureau is ineens geen spoor meer te bekennen. De lokale politie legt uit dat ze het slachtoffer zijn geworden van oplichters, die wanhopige Amerikaanse echtparen duizenden Dollars afhandig maken. Ze krijgen het advies om terug te keren naar de Verenigde Staten, maar Steven en Shannon zijn niet bereid om hun nieuwe dochtertje op te geven. Ze leggen hun eigen levens in de waagschaal om het 7-jarige meisje op te sporen. Al snel blijkt echter dat deze criminelen nergens voor terugdeinzen…

Bovenstaande synopsis van Reclaim klinkt als een bekend en mogelijk waargebeurd verhaal. Niets is wat het lijkt als het gaat om adoptie in Zuid-Amerikaanse landen en de film speelt daarmee dan ook flink in op de actualiteit. John Cusack en zijn tegenspelers Ryan Phillippe en Rachelle Lefevre vertellen dit verhaal dan ook op gepaste wijze. Alleen dankzij de cast en het verhaal is de film dan ook zeker een aanrader.

Beeld: 1080p High Definition Breedbeeld 16:9 (1.85:1) | Geluid: Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: Nederlands | Aantal discs: 1 x Blu-ray | EAN: 8715664114490 | Ook verkrijgbaar op: DVD | Retail release: 22 mei 2015

Reclaim is een film die in Nederland niet het witte doek heeft gehaald. Ondanks dat dat in de Verenigde Staten wel het geval was, zijn de visuele effecten niet echt van deze tijd. Vooral tijdens de actiescènes zien we duidelijk wat er wel en wat er niet voor een greenscreen is opgenomen en anno 2014, het jaar dat de film uitkwam, kan dat natuurlijk eigenlijk niet meer. Het verhaal maakt echter een hoop goed en als je een beetje meeleeft met de personages zal dit je waarschijnlijk gewoon ontgaan.

Met dank aan Dutch Filmworks voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.