Video's gepubliceerd voor 14 augustus 2018 zijn helaas niet meer te bekijken.

Tom & Peters Hot Koffie Show: Is de tijd van 2D-games voorbij?

Hebben tweedimensionale games hun beste tijd gehad nu we lang en breed de derde dimensie ontdekt hebben in onze spellen? Tom en Peter kunnen het maar moeilijk eens worden over deze stelling over 2D-games. Een verhitte Hot Koffie Show dus!

Laat ons vooral weten of jij nog vertrouwen hebt in 2D-games en lever een nieuwe stelling aan voor volgende week!

  1.   
    Ryan2000's avatar

    Was blijft het toch altijd leuk die show! ๐Ÿ˜€

  2.   
    sander123456789's avatar

    Zeggen dat de vernieuwing over is, lijkt me wat kort door de bocht. Want vernieuwing is meestal een nieuw, nรณg nooit verzonnen element of toepassing die ineens aan een spel wordt toegevoegd.
    Er zitten creatieve team te broeden op nieuwe originele gameplay-elementen. Wij denken dat dus dat we nu toch wel echt alles gezien hebben, totdat dat creatieve team ineens toch weer iets bedacht heeft dat er nog niet is.
    Probeer maar eens te verzinnen dat een loodgieter kan vliegen door met zijn hoofd tegen een blok te stoten, waarna er een wasbeermutsje uitkomt waarmee je kan vliegen als je hem opzet. Nu het bestaat lijkt het logisch, maar om te verzinnen is een stuk lastiger.
    Een dichterbij staand voorbeeld is de GN-TukTuk. Nu hij er is lijkt het logisch, maar om te verzinnen dat je met een tuktuk vol tv-schermen naar een beurs gaat om gamers te ontmoeten is knap lastig. Dit lijkt nu ook echt het meest gekke dat ooit de beursvloer op zal rijden, totdat er ineens een Gamersnetblauwe zeppelin vol schermen de hal binnen komt vliegen. etc. etc.
    Voor nu zijn 2D games dus weinig vernieuwend meer, maar een geniale ingeving van een creatieveling kan het genre zomaar ineens op zijn kop zetten. Dit geldt overigens voor alle genres.

  3.   
    OMGitsOhMyGoat's avatar

    Een game zoals rayman origins of legends is ook nog leuk vooral met vrienden dat maakt 2D games toch wel wat leuker. Maar single player 2D games zoals ori and the blind forrest zijn ook leuk maar er zijn er toch wat minder van.

  4.   
    KgUnl!mited's avatar

    Stelling: Het is haast onmogelijk voor ontwikkelaars om echt vernieuwend te zijn.

    Misschien wel een leuk onderwerp, aangezien er veel over te doen is de laatste tijd. Veel games krijgen kritiek dat ze niet vernieuwend genoeg zijn, alles lijkt in meer of mindere mate al gedaan te zijn.

  5.   
    steffeng300's avatar

    Mario, ori and the blind forest , ollie ollie 2 , … worden nog altijd gespeeld ook al spelen meer mensen 3d-games.
    Maar 2d-games zullen blijven bestaan en gespeeld worden denk ik. ๐Ÿ™‚

  6.   
    UncreatedKoen's avatar

    Ik ga proberen mijn record te verbreken van lange reactie dus komt er weer 1 aan hoor. Hoop dat die langer wordt maar beloof niks! :O

    Ik ben het deels eens dat 2D-games hun beste tijd hebben gehad. Maar dat houdt niet weg dat 2D games niet meer zo goed verkopen. Kijk zoals Tom zegt naar Ori and the Blind Forest.
    Binnen 1.5 week had die al het bedrag terug van wat het gekost heeft om deze game te maken. Daar sla je toch stijl van achterover? Dan ga ik toch twijfelen aan deze stelling of 2D games “hun beste tijd” wel hebben gehad als deze game in z’n snelle tijd het ontwikkelbedrag terug heeft.

    Zelfde dat nu Super Mario Maker (als dit de naam van de game is dus pin me er niet op vast) maar dat wordt dan ook als ik het allemaal goed lees een 2D game waar je zelf de levels kan maken. Heeft deze dan nu ook al voordat de game uit is zijn tijd al gehad?

    Rayman Origins en Legends waren dan ook 2D platformers maar hadden wel wat nieuwe elementen erin maar die verkocht ook erg goed. 2.3 Miljoen Dollar volgens VGA Chartz. Dan vindt ik dat dit soort games voor de helft zijn tijd heeft gehad.
    Er zitten echt mega goede tussen zoals Ori and the Blind Forest, Rayman Legends, Rayman Origins, Child of Light, (VALIANT HEART?! Kent iemand die nog?!), Chariot, Viking. Zijn allemaal games die afgelopen 2 a 3 jaar uitgekomen zijn en die een voor 1 zijn eigen element heeft wat die game zo uniek en goed maakt. Viking als voorbeeld heeft z’n toren hoge moeilijkheidsgraad. Dat zie je tegenwoordig niet meer terug in 2D of 3D games. Dat maakt deze game op zijn manier speciaal in mijn ogen.

    Ik ben het dus deels eens met deze stelling aangezien er best goede titels tussen zitten die echt heel erg goed verkopen of echt heel vermakelijk zijn (in het geval van Valiant Hearts vermakelijk maar story beetje zielig) of juist zitten er rotte appels tussen waarvan je denkt: waarom zou ik hier mijn geld aan uit besteden?

    Bij deze hoop ik (kom ik zometeen pas achter natuurlijk) dat ik mijn comment van vorige week verslagen heb qua lengte en dat ik nog steeds de Lange Comment Koning zal blijven!! Voel me vereerd? Kan ik geen dingetje onder mijn plaatje krijgen van: Lange Comment Koning? ๐Ÿ˜› hahahaha ๐Ÿ˜‰

    In ieder geval zoals elke week leg ik ook weer een stelling bij jullie neer! Kijk met veel plezier nog steeds en jullie blijven toffe gasten om naar te kijken en om mee te gamen!

    Stelling: Ontwikkelaars moeten hun budget beter verspreiden over een game.

    Voorbeeld: Life is Strange (sorry Tom!!!) maar daar steken ze heel veel geld in het grafische gedeelte en de stemacteurs en dan achteraf.. owh geld is op voor het lipsyncing te optimaliseren. Naja screw that then. Deel 2 pakken we dat wel beter op.

    Tegenwoordig gaat er van het budget (lijkt het wel) bij de meeste games sws al dik 60% naar alleen het grafische en dan denk je wauw mooie game. Maar dan ga je het spelen en doe je eigenlijk continu hetzelfde?! (Hint: Destiny)

  7.   
    Sjouke Hoogland's avatar

    leuke koffieshow ๐Ÿ˜€

    Mijn stelling: Er komen te weinig WW2 games de laatste tijd uit.

  8.   
    Sa.'s avatar

    Hahaha leuk item weer! Sluit me dit keer aan bij kamp Peter, 2D games zijn gewoonweg ontzettend onorgineel geworden. Dit komt naar mijn idee doordat de meeste features al wel een keer zijn gebruikt. In 3D games heb je eigenlijk in een keer zo veel meer opties. Moet aan de andere kant wel Tom deels gelijk geven (nuance nuance) in het feit dat er nog steeds goede 2D games zijn. Maar er zijn er dus maar weinig tegenwoordig. ๐Ÿ˜‰

  9.   
    Sa.'s avatar

    UncreatedKoen schreef, "Ik ga proberen mijn record te verbreken van lange reactie dus komt er weer 1 aan hoor. Hoop dat die langer wordt maar beloof niks! :O
    Ik ben het deels eens dat 2D-games hun beste tijd hebben gehad. Maar dat houdt niet weg dat 2D games niet meer zo goed verkopen. Kijk zoals Tom zegt naar Ori and the Blind Forest.
    Binnen 1.5 week had die al het bedrag terug van wat het gekost heeft om deze game te maken. Daar sla je toch stijl van achterover? Dan ga ik toch twijfelen aan deze stelling of 2D games “hun beste tijd” wel hebben gehad als deze game in z’n snelle tijd het ontwikkelbedrag terug heeft.
    Zelfde dat nu Super Mario Maker (als dit de naam van de game is dus pin me er niet op vast) maar dat wordt dan ook als ik het allemaal goed lees een 2D game waar je zelf de levels kan maken. Heeft deze dan nu ook al voordat de game uit is zijn tijd al gehad?
    Rayman Origins en Legends waren dan ook 2D platformers maar hadden wel wat nieuwe elementen erin maar die verkocht ook erg goed. 2.3 Miljoen Dollar volgens VGA Chartz. Dan vindt ik dat dit soort games voor de helft zijn tijd heeft gehad.
    Er zitten echt mega goede tussen zoals Ori and the Blind Forest, Rayman Legends, Rayman Origins, Child of Light, (VALIANT HEART?! Kent iemand die nog?!), Chariot, Viking. Zijn allemaal games die afgelopen 2 a 3 jaar uitgekomen zijn en die een voor 1 zijn eigen element heeft wat die game zo uniek en goed maakt. Viking als voorbeeld heeft z’n toren hoge moeilijkheidsgraad. Dat zie je tegenwoordig niet meer terug in 2D of 3D games. Dat maakt deze game op zijn manier speciaal in mijn ogen.
    Ik ben het dus deels eens met deze stelling aangezien er best goede titels tussen zitten die echt heel erg goed verkopen of echt heel vermakelijk zijn (in het geval van Valiant Hearts vermakelijk maar story beetje zielig) of juist zitten er rotte appels tussen waarvan je denkt: waarom zou ik hier mijn geld aan uit besteden?
    Bij deze hoop ik (kom ik zometeen pas achter natuurlijk) dat ik mijn comment van vorige week verslagen heb qua lengte en dat ik nog steeds de Lange Comment Koning zal blijven!! Voel me vereerd? Kan ik geen dingetje onder mijn plaatje krijgen van: Lange Comment Koning? ๐Ÿ˜› hahahaha ๐Ÿ˜‰
    In ieder geval zoals elke week leg ik ook weer een stelling bij jullie neer! Kijk met veel plezier nog steeds en jullie blijven toffe gasten om naar te kijken en om mee te gamen!
    Stelling: Ontwikkelaars moeten hun budget beter verspreiden over een game.
    Voorbeeld: Life is Strange (sorry Tom!!!) maar daar steken ze heel veel geld in het grafische gedeelte en de stemacteurs en dan achteraf.. owh geld is op voor het lipsyncing te optimaliseren. Naja screw that then. Deel 2 pakken we dat wel beter op.
    Tegenwoordig gaat er van het budget (lijkt het wel) bij de meeste games sws al dik 60% naar alleen het grafische en dan denk je wauw mooie game. Maar dan ga je het spelen en doe je eigenlijk continu hetzelfde?! (Hint: Destiny) "

    Did not read lol, nee jk ik ga nu dit bijbelboek even doornemen ๐Ÿ˜›

  10.   
    thijsknvb's avatar

    hahaaha toen tom dat zei over de turtle beach headset lach ik echt gevouwen. Zelf denk ik dat gamers alleen maar mooie 3d games willen zien en dat het tijdperk van de 2d games is afgelopen.

    Nieuwe stelling: Het verhaal wordt verwaarloosd in de games van tegenwoordig.

  11.   
    MikeGevers's avatar

    Nou, dit is dan wel mijn favoriete vorm van terror! Heerlijk ge-edit, Tom. Complimenten! ๐Ÿ˜€

    Zelf kan ik best genieten van een 2D-game als Trine (waarvan deeltje 3 overigens de diepte van de derde dimensie in gaat), maar ik haal het einde van die games vaak niet. 2D-gameplay heeft wel wat, maar na een tijdje heb ik het wel gezien, terwijl ik dan pas halverwege de campaign ben. Ook hebben veel 2D-games een tijdslimiet/tijdsbonus geรฏmplementeerd om het tempo van het spel te verhogen, maar dat draait vaak een beetje door. Daardoor krijg je juist minder mee van de overige game-elementen (de graphics/handgetekende artwork, het verhaal, de spelwereld, etc.), want je bent bezig om vol gas door een level te racen. En juist van die overige elementen moeten 2D-games het tegenwoordig vaak hebben. Veel 2D-ontwikkelaars schieten zichzelf dus een beetje in de voet.

  12.   
    Tom 2.0's avatar

    Zoals gewoonlijk ben ik het weer eens met Tom (1.0 , de enige echte): 2D games kunnen wel degelijk nog innoveren en zichzelf opnieuw uitvinden. Denk nou bijvoorbeeld aan Limbo! Daarbij is het ook vreemd dat jullie bij 2D games alleen maar denken aan sidescrollers, want bijvoorbeeld de oude GTA games en Hotline Miami vallen ook onder 2D. Trouwens, oude RTS games (lees: Age Of Empires, Red Alert) hebben ook geen diepte! ๐Ÿ˜†

  13.   
    Leukste's avatar

    Was weer een vermakelijke Hot Koffie Show. En zoals Tom zegt.

    Schrijf 2D games nog niet af.

    Er zitten nog steeds pareltjes tussen.

  14.   
    DutchACfreak's avatar

    Supermario world blijft voor mij toch de beste 2d game die ik heb gespeeld..

    Ik heb onlangs chronicles gekocht en kan niet echt zeggen dat het geweldig is..

    Verder vind ik 2d’s voor indieonwikkelaars wel kunnen ze moeten ergens beginnen ?
    Een budget voor grote games hebben ze niet dus beginnen met 2d en werken vandaar omhoog.

  15.   
    Gozer_033's avatar

    leuke stelling of wacht dat was die van mij 8)

  16.   
    FCBaselFan's avatar

    weer een leuke hot koffie show. alleen door die doorgestoken enveloppen beginnen jullie steeds meer op de fifa te lijken. nodigen jullie blatter ook een keer uit ๐Ÿ˜‰

  17.   
    blackname's avatar

    Go*****omme een Rayman poster op de achtergrond en daar denken ze niet eens aan… mja 2D games zijn uit de tijd tenzij je het op je mobiel kan spelen. dan kan het nog wel vermakelijk zijn in de trein bijvoorbeeld.

  18.   
    Turk–Life's avatar

    Stelling: Meer strategie games (bijv. Age of empires) voor de xbox en playstation. Electronic Arts heeft met red alert 3 bewezen dat het heel goed kan.

  19.   
    N-Sortin's avatar

    DutchACfreak schreef, "Supermario world blijft voor mij toch de beste 2d game die ik heb gespeeld..
    Ik heb onlangs chronicles gekocht en kan niet echt zeggen dat het geweldig is..
    Verder vind ik 2d’s voor indieonwikkelaars wel kunnen ze moeten ergens beginnen ?
    Een budget voor grote games hebben ze niet dus beginnen met 2d en werken vandaar omhoog."

    Precies.

    Ik kan Ori helaas niet bespelen.
    Fez is een unike game met draai elementen 2D platformer.

  20.   
    ChrisBoers's avatar

    Ik denk eigenlijk het tegendeel. 3D gaming heeft zijn beste tijd wel gehad. Wanneer hebben we nou een ECHT originele 3D gezien? Het is allemaal FPS, geweren, Deathmatch of capture the flag. Nou, dat heb ik allemaal al wel gezien hoor. En zelfs adventure games als Assassin’s Creed, race-games en dergelijke, daar zit de sleet ook behoorlijk in. Wie heeft er de laatste tijd een ECHT originele 3D game gezien? Ik zou het niet weten eigenlijk….

  21.   
    AtomicDogg's avatar

    Peter is zo kortzichtig in deze video!

  22.   
    Supermanneke's avatar

    De tijd voor 2D games lijkt inderdaad wel aardig voorbij. Persoonlijk heb ik (zeker bij sidescrollers) vaak het bij voorhand al zo iets van “2D? Doe dan maar niet, beetje goedkoop”. Nu is dat natuurlijk niet altijd even eerlijk tegenover de ontwikkelaars en de game, maar het is gewoon zo dat je met 3D gewoon net wat (vรฉรฉl) meer kan. Toch vind ik persoonlijk dat het voor RTS games niet echt uit maakt. Veel van m’n favoriete RTS games zijn 2D (AoE 1/2, WC2, SC+BW). Maar voor ARPG games zoals Diablo is het gewoon voorbij. ’t Is ook wel erg afhankelijk van de game en wat ze ontwikkelaar ermee wil bereiken.

    Maar goed, als nieuwe stelling. Gamers zijn de reden dat de gameindustrie maar traag vernieuwd, vaak brengen games meer/beter van hetzelfde. Zoals vandaag (Zaterdag 30 mei) al weer blijkt uit de reacties van het nieuwsitem waarin vermeld wordt dat de nieuwe (reboot van) Need for Speed een always-online requirement heeft. Het werd gelijk negatief onthaald, ondanks dat nog niet duidelijk is wat de ontwikkelaar er mee wil bereiken. Dat we nog geen superintelligente AI krijgen via cloud computing is wel duidelijk, maar dat komt doordat gamers ontwikkelaars de vrijheid niet geven om te experimenteren. Dingen als cloud computing voor games komen maar traag op gang, en zal uiteraard ook stapje voor stapje gaan. Maar we durven zelfs kleine features al niet uit te proberen en beginnen gelijk massaal moord en brand te schreeuwen als een ontwikkelaar (of fabrikant in het geval van de Xbone) een always-online vereiste in z’n game (of console) stopt.