Nieuwe Blu-ray recensie: Unbroken

Begin dit jaar waren we te gast bij de speciale première van Unbroken in Pathé Tuschinski. De film verteld het ontroerende verhaal van atletiek legende Louis Zamperini, in dit geval vertolkt door Jack O’Connell. Is de film op Blu-ray net zo doordringend en is het het waard om het schijfje in huis te halen? Je leest het in deze uitgebreide Blu-ray recensie van Unbroken.

Regisseur: Angelina Jolie | Cast: Jack O’Connell (Louis Zamperini), Domhnall Gleeson (Phil), Garrett Hedlund (Fitzgerald) en Takamasa Ishihara (Watanabe) | Genre(s): Biografie, Drama en Sport | Speelduur: ca. 137 minuten | Bioscooprelease: 8 januari 2015 | Filmrecensie: Lees hier

Unbroken is een episch drama over het bijzondere leven van Olympisch atleer Louis Zamperini, geregissseerd en geproduceerd door Angelina Jolie. Als jonge jongen kwam Louis vaak in de problemen, maar met hulp van zijn broer kan hij zich focussen op hardlopen en schopt hij het zelfs tot deelnemer aan de Olympische Spelen van 1936. Louis nam dienst in de Amerikaanse luchtmacht toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Hij overleefde 47 dagen op open zee alvorens hij gevangen wordt genomen door de Japanse marine en naar een krijgsgevangenis wordt overgebracht. Door zijn Olympische verleden wordt hij het favoriete doelwit van de hoofdbewaker. De film is gebaseerd op de bestseller Unbroken (in het Nederlands vertaald als De Zamperini Legende) van Laura Hillenbrand.

Wij waren vooraf vrij onbekend met de legende Louis Zamperini en achteraf daardoor ook diep geraakt door wat deze sportman op jonge leeftijd allemaal heeft meegemaakt. O’Connell vertolkt de rol op een prachtige manier en leidt ons op een emotionele manier door zijn leven. Angelina Jolie heeft daarbij ook de ruwe kant van de oorlog goed laten zien en wij konden dan ook niet anders dan de film met vier en een halve ster bekronen.

Ook in de rest van de wereld heeft de film het prima gedaan en bij elkaar een dikke 160 miljoen dollar op weten te brengen, waarvan ruim 70 procent in het geboorteland van Zamperini, de Verenigde Staten. Hier in Nederland heeft de film helaas minder goed gepresteerd, totaal werd hier maar net iets meer dan één miljoen dollar opgebracht.

Beeld: 1080p High Definition Breedbeeld (2.40:1) | Geluid: Engels Dolby True Atmos en Frans, Spaans, Duits, Italiaans en Pools 5.1 Dolby Digital | Ondertitels: Nederlands, Frans, Spaans, Deens, Fins, Duits, IJslands, Italiaans, Noors, Zweeds, Portugees, Pools en Engels | Aantal discs: 1 x Blu-ray | EAN: 5053083032159 | Ook verkrijgbaar op: DVD | Retail release: 20 mei 2015

Op de Blu-ray uitgave van Unbroken is de beeldkwaliteit zoals we verwacht hadden uitstekend, maar is het de geluidstrack die echt de show steelt. Naast de keuze uit vele talen in Dolby Digital 5.1-formaat is de Engelse track namelijk beschikbaar in Dolby True Atmos-kwaliteit wat voor een ongekend scherp geluid zorgt. De liefhebber van oorlogsfilms komt hiermee dus volop aan zijn trekken en zal alles behalve teleurgesteld worden.

Ook fans van het bonusmateriaal hebben niets te klagen want op de disc zijn voldoende extra’s meegeleverd. Het belangrijkste en meest speciale is misschien wel de featurette over de echte Louis Zamperini, wie in 2014 op 97-jarige leeftijd overleed en het eindresultaat helaas niet zelf heeft mogen aanschouwen. Daarnaast zijn er nog een drietal specials op de disc te vinden evenals verwijderde scènes en een blik op hoe de film tot stand is gekomen. Tot slot heeft Universal ook nog een UltraViolet-code meegeleverd zodat je de film altijd en overal kunt bekijken.

Met dank aan Universal Pictures voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.