Nieuwe Blu-ray recensie: Annie (2014)

Als klein jochie heb ik vroeger vaak genoeg gekeken naar de musical Annie en diens verfilming. Ik was dan ook erg blij toen ik hoorde dat ze juist deze musical opnieuw gingen uitbrengen. Echter was ik ook sceptisch, de nieuwe Annie was donker… Begrijp me niet verkeerd, ben niet racistisch, maar waarom een succesformule veranderen? De Blu-ray van Annie (2014) ligt nu in de winkel!

Regisseur: Bobby Farrelly en Peter Farrelly | Cast: Quvenzhané Wallis (Annie), Jamie Foxx (Will Stacks), Rose Byrne (Grace) en Cameron Diaz (Mrs. Hannigan) | Genre(s): Komedie, Drama en Famile | Speelduur: ca. 118 minuten | Bioscooprelease: 17 december 2014 | Filmrecensie: Lees hier

In deze moderne versie van de geliefde musical klassieker Annie speelt Quvenzhané Wallis (Beasts of the Southern Wild) het vrolijke en stoere meisje Annie. Haar ouders lieten haar achter toen ze een baby was met de belofte haar ooit weer op te halen. In de tussentijd heeft ze een zwaar bestaan bij haar gemene pleegmoeder Miss Hannigan (Cameron Diaz). Alles verandert wanneer de rijke politicus Will Stacks (Jamie Foxx) – op aanraden van zijn briljante assistente Grace (Rose Byrne) en zijn campagne-adviseur Guy (Bobby Cannavale) – Annie onder zijn hoede neemt. Stacks hoopt hierdoor stemmen te winnen en verkozen te worden tot burgemeester van New York. Hij ziet zichzelf als Annie’s reddende engel. Of is het tegenovergestelde het geval en redt Annie de serieuze politicus met haar ontwapenende karakter en positieve kijk op het leven?

Ja, je raadt het al, Annie was voor mij één en al jeugdsentiment en heb mij daardoor flink mee laten slepen en de film beloond met vier sterren. Verassend genoeg bevatte de film en leuke link naar de originele film, naast uiteraard de herkenbare liedjes. Gelukkig is volgens Rottentomatoes het overgrote deel van het publiek het met mij eens, onder hen scoorde de film een 3.6 uit 5.

Annie verscheen vorig jaar december in de bioscoop, wat op voorhand een goede timing leek voor deze familie-film. De film heeft echter flink geleden onder de concurrentie van onder meer The Hobbit: The Battle of the Five Armies, Exodus Gods and Kings en ons eigen Gooische Vrouwen 2. De totale opbrengst bleef steken op zo’n 130 miljoen dollar waarmee de productie kosten van 65 miljoen dollar net iets meer dan twee keer gedekt konden worden.

Beeld: 1080p High Definition Breedbeeld (2.40:1) | Geluid: Engels en Frans 5.1 DTS-HD en Nederlands en Vlaams 5.1 Dolby Digital | Ondertitels: Nederlands, Vlaams, Frans en Engels | Aantal discs: 1 x Blu-ray | EAN: 8712609646535 | Ook verkrijgbaar op: DVD | Retail release: 29 april 2015

Net zoals de meeste release van Sony Pictures Home Entertainment is ook Annie gemastered in 4K waardoor de details letterlijk van je beeldscherm afspatten en de kleuren zijn overweldigend. Voor de liefhebbers zijn er Nederlandse en Vlaamse geluidssporen beschikbaar in Dolbyu Digital 5.1, maar de Engelse en Franse stemmen zijn terug te vinden op het schijfje in 5.1 DTS-HD Master Audio-formaat. Alle tracks zijn van prima kwaliteit al kijken wij de film natuurlijk het liefst gewoon zoals deze bedoeld is, in het Engels.

Bij Sony hebben ze tevens weer hun uiterste best gedaan de ruimte op het schijfje naast de film vol te proppen met extra’s. Naast een aantal heerlijke bloopers, verwijderde scènes en een blik achter de schermen vinden we ook leuke weetjes terug over Annie, kunnen we in onze eigen taal meezingen met 5 liedjes uit de film en zijn een aantal productie foto’s te bewonderen in een digitale fotogalerij. Kortom, genoeg te beleven!

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.