Gamersnet.nl

Virtuele neuzen bieden mogelijk oplossing voor misselijkheid door virtual reality

Virtual reality is een booming business en inmiddels werken onder andere Facebook (met Oculus Rift), Sony en HTC aan hun eigen brillen. Hoewel vrijwel iedereen overtuigd is van de charmes die virtual reality te bieden heeft, wordt de technologie nog gekweld door één groot probleem: veel mensen worden er na enkele minuten kotsmisselijk van.

Een groep onderzoekers aan het Amerikaanse Purdue University heeft daar nu mogelijk een oplossing voor gevonden. Zij onderzochten verschillende virtual reality-games en ontdekten waarom spellen als Skyrim en de Rollercoaster-demo snel tot misselijkheid leiden, terwijl de meeste mensen Elite: Dangerous perfect voor langere tijd kunnen spelen. De reden bleek veel simpeler dan je aanvankelijk zou verwachten: de camera van Elite: Dangerous bevindt zich constant in een stabiele cockpit, waardoor je ogen zich op één punt kunnen fixeren. In de meeste games heb je echter niet zo’n stabiel fixatiepunt en dat leidt snel tot misselijkheid.

Hoewel je het je waarschijnlijk niet realiseert, heb je in het echte leven ook zo’n fixatiepunt: de neus waar je overheen kijkt terwijl je dit tekstje leest. Daarom besloten de onderzoekers een virtuele neus toe te voegen aan de virtual reality-games en de resultaten waren indrukwekkend: in normale, rustige games duurde het gemiddeld 94,2 seconden langer voordat proefpersonen misselijk werden. Voor intense achtbaansimulaties lag dit aantal op 2,2 seconden.

Bovendien bleek de aanwezigheid van de virtuele neus de meeste mensen niet eens op te vallen, simpelweg omdat ze deze in het echte leven ook zien. De grote vraag is nu: zal deze ontdekking ertoe leiden dat alle toekomstige virtual reality-games een virtuele neus bevatten, of blijkt dit onderzoek uiteindelijk toch een wassen neus te zijn?