Games met morele keuzes blijven populair, zowel bij gamers als bij gedragswetenschappers. Ook nu is er weer eens onderzoek uitgevoerd naar dergelijke games en wat blijkt? Gamers zijn vooral de ‘good guy’. Als je kunt kiezen om goed of slecht te zijn in een game, blijkt dat veruit de meeste gamers het eerlijke pad bewandelen.
In 2013 vertelde Peter Molyneux dat het ontwikkelteam vele maanden werk had aan het creëren van een ‘evil’ optie in Fable, maar slechts 10 procent van de gamers maakten er uiteindelijk gebruik van. Volgens recent onderzoek van Amanda Lange, wetenschapper en “technical evangelist” bij Microsoft, is de verhouding iets anders. Uit haar onderzoek blijkt dat gemiddeld 60 procent van de gamers voor het oprechte pad kiest. Van de overige 40 procent kiest maar 5 procent bewust de kwade kant, terwijl de rest niet echt een uitgesproken voorkeur of intentie heeft.
Toch is er nog wel enige nuancering, want veel gamers spelen een spel vaker en besluiten bijvoorbeeld eerst het eerlijke en vriendelijke te doen, om tijdens een tweede speelsessie kwaadaardig op te treden. Denk bijvoorbeeld aan keuzes in BioShock met de Little Sister, de morele mogelijkheden in The Walking Dead of de karma-keuzes in inFamous.
Speel jij graag als goedzak of ben je liever de slechterik? Laat het weten in de reacties!