Ontwikkelaar The Witcher 3 houdt zich niet bezig met resolutie en framerates

The Witcher 3: Wild Hunt draait op de PlayStation 4 en Xbox One op 30 frames per seconde en lijkt daarmee dus al achter te lopen op de pc-versie. Dit zorgde op diverse fora al voor enige teleurstelling bij fans van de game.

Ontwikkelaar CD Projekt RED kan echter niet wakker liggen van dergelijke cijfers. Men kijkt liever naar het totaalplaatje: een game die een indrukwekkende ervaring verzorgt waar je nog lang aan zult denken. Dat is volgens senior art producer Michal Krzeminski meer waard dan alleen maar focussen op getallen:

We don’t think like that. When you have a vision to create an RPG that will leave a long lasting impression, you don’t think in terms of resolution or frame rate. You think of adventure, you think of living worlds, and the stuff you’ll be able to do in that world.

Technical aspects are kind of secondary, which of course doesn’t mean that we don’t want the graphics to be awesome.

Ben jij het hiermee eens? Draait het vooral om de ervaring? Of hecht je toch wel waarde aan het behalen van een zo hoog mogelijke resolutie en framerate? Laat het weten in de reacties!

The Witcher 3: Wild Hunt verschijnt 19 mei voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

  1.   
    morkop006's avatar

    Framerate is voor mij een belangrijk onderdeel van de ervaring. Maarja misschien moeten we het ook maar accepteren dat de consoles gewoon zwakker zijn want vrij weinig games lopen op 60 fps (tenminste wat ik zie aan berichten op gn).

  2.   
    Sa.'s avatar

    Amen! De ervaring heeft 0% te maken met de FPS. Als PC gamer investeer je heel veel geld in je Game PC, voor dit soort secondaire dingen. Het is meer een soort luxe om 60fps te spelen, het heeft, nogmaals, niets te maken met de ervaring.

  3.   
    G-6's avatar

    Gelijk hebben ze, er word tegenwoordig te moeilijk gedaan over de framerate & resolutie.
    Als je je als speler vermaakt met een game dan maakt het toch niet uit op wat voor resolutie en framerate de game loopt.

    Gewoon minder zeiken en meer van de game genieten.

  4.   
    Thijs.'s avatar

    Het is een game waar je aan 30 fps voldoende heb. zodra het er onder ga wordt het voor mij wel een probleem omdat het beeld dan gaat haperen en daar wordt niemand vrolijk van

  5.   
    gamepower's avatar

    idd sommige game hoeven niet op 60FPS te draaien en je merkt er ook zeer weinig van op console.
    en natuurlijk hou ik ook van mooi grafisch plaatje, maar dat je zoiezo al op de nieuwe consoles

    voor mijn is het belangrijkste dat de game goed draait maar het moet er natuurlijk wel niet uitzien gelijk een game van de jaren 90

  6.   
    Alias's avatar

    Thijs. schreef, "Het is een game waar je aan 30 fps voldoende heb. zodra het er onder ga wordt het voor mij wel een probleem omdat het beeld dan gaat haperen en daar wordt niemand vrolijk van"

    Als je naar een blu-ray zit te kijken is de FPS daarvan 24, beeld daarvan hapert ook niet. Beeld gaat pas haperen als je FPS continue veranderd van 60-30-58-24 etc. (ook wel framedrops genoemd) of als het echt te laag word.

  7.   
    Mandamo's avatar

    Eensch. De meeste games op de vorige generatie consoles liepen ook niet op 60fps en daar werd er nooit moeilijk over gedaan. Natuurlijk is het fijn als een game op 60fps draait, maar dat kun je gewoon niet eisen bij een apparaat van €400.

  8.   
    Papachico's avatar

    Mensen moeten niet zo gaan huilen over FPS. 30 fps is voor de meeste games gewoon prima te doen. Tis altijd dat gezeur over fps of graphics. Als je dit serieus het belangrijkste vindt, ben je in mijn ogen een neppe gamer en moet je voortaan maar lekker films gaan kijken.

  9.   
    DeAdSeYe's avatar

    Het ligt puur aan de game zelf.

    Voorbeeld, The Witcher 3 is een single-player game. Die zijn meestal al wat trager in gameplay, geen competitieve PvP gameplay. Dat kan gemakkelijk op 30FPS gespeeld worden.

    Maar praat je over “fast-paced” Multi-gamers PvP games (als voorbeeld Call of Duty), dan is het uiteraard een ander verhaal. Waarom? Als jij 30FPS hebt en je speelt tegen iemand die 60FPS heeft, val je toch echt zwaar in het nadeel. Je mist telkens een fractie van het totale plaatje, terwijl je tegen speler dit niet heeft. Je tegenspeler ziet net dat fractie sneller als jou, en dat geeft hem een grote voordeel.

    Praat je over een trage Multi-player PvP gameplay (als voorbeeld Arma 3), dan is het weer een ander verhaal. Arma 3 speelt al van zichzelf erg traag, dan maakt het minder uit of je in 30FPS of 60FPS speelt.

    Maar dan praten we alleen over de platform PC, bij de console is dit probleem niet omdat iedereen op dezelfde FPS speelt.

    Maar ik kan het ook begrijpen dat als je 60FPS bent gewend, ook alles graag in 60FPS wilt spelen. En daar zijn de consoles niet toe in staat! Om mensen daarom een neppe gamer voor uit te schelden, is ook erg zwak zeg.

    Kortom, het ligt eraan welke game je speelt en/of je single-player of Multi-player speelt.

  10.   
    MikeGevers's avatar

    Ik sta in deze discussie een beetje in het midden: af en toe krijg ik inderdaad het idee dat graphics een beetje worden gebruikt als uiting van het “small-penis-syndrome”: het verhaal/de ervaring heeft weinig om het lijf, dus (over)compenseren we dat maar door een betere graphics artist (of meerdere) aan te nemen. Maar betere grafische kwaliteit kan ook ten goede komen aan een betere ervaring: hoe dichter een game bij fotorealisme komt, hoe dieper de “immersion” wordt 🙂

    Edit: DeadsEye (excuus voor het hoofdlettergebruik 😛 ) heeft inderdaad een punt dat het ligt aan de context. Ik weet niet of 30 FPS inderdaad een nadeel oplevert in PvP, maar het klinkt aannemelijk in het geval van een gelijke internetsnelheid (zelf geen ervaring). Maar Papachico heeft ook gelijk in dat framerate/resolutie te vaak als te belangrijk worden beschouwd.