22cans: Godus zal Kickstarter-beloften waarschijnlijk niet waarmaken

Godus, de game van Peter Molyneux die in december 2012 succesvol uit de Kickstarter-campagne kwam, zal waarschijnlijk niet alle gemaakte beloften waarmaken. Zo is bijvoorbeeld een Linux-versie beloofd, terwijl de engine van het spel Linux helemaal niet ondersteunt.

Godus heeft recentelijk een nieuw team gekregen, waardoor Molyneux zelf bijvoorbeeld bezig is met een volgende game. Eén van de nieuwe designers van het team, Konrad Naszynski, is erg eerlijk in zijn uitspraken. Helaas zijn de uitspraken niet positief:

To be brutally candid and realistic I simply can’t see us delivering all the features promised on the kickstarter page, a lot of the multiplayer stuff is looking seriously shaky right now especially the persistent stuff like hubworld.
Niemand binnen het team lijkt echt te weten waar ze heen moeten met Godus. Veel van de beloften werden gedaan voor de pc-versie, maar op dit moment zijn juist de mobiele versies voor Android en iOS winstgevend. Volgens Naszynski is het dan ook zo dat men wat er nu is zo goed mogelijk wil gebruiken en niet te veel wil denken aan eerder gemaakte beloften:
And again realistically I’m having to ask myself, “how can we turn what Godus is right now into a good complete experience” rather than “how can we deliver on the kickstarter pitch goals”.
Volgens Naszynski zijn de mensen die keuzes maken binnen 22cans op dit moment niet tevreden wanneer men zich richt op de pc-versie. Er wordt vooral gevraagd om het maximaliseren van de inkomsten uit de mobiele versies, met onder andere microtransacties.

Het is voor Peter Molyneux niet de eerste keer dat hij teveel belooft. Al bij Fable en Black & White was deze kritiek er en het lijkt er niet op dat dit gaat veranderen. Wel heeft hij tegen het einde van vorig jaar gezegd dat Kickstarter een druk op je zet om maar van alles te beloven om zo je doel te halen. Het lijkt er nu op dat dit ook daadwerkelijk is gebeurd.

Godus is op dit moment te kopen op Steam via Early Access zonder duidelijke releasedatum, hoewel op de Kickstarter-pagina genoemd werd dat het spel binnen ‘zeven tot negen maanden’ uit zou komen. Godus is ook beschikbaar op Android en iOS.

  1.   
    Tom's avatar

    Ook zo lullig voor de kerel die Curiousity won. Hij werd beloofd god der goden te worden en stapels geld mee te slepen, maar dat zit er nu dus niet meer in voor hem. Heel naar…

  2.   
    Hielke's avatar

    Tom schreef, "Ook zo lullig voor de kerel die Curiousity won. Hij werd beloofd god der goden te worden en stapels geld mee te slepen, maar dat zit er nu dus niet meer in voor hem. Heel naar…"

    Dat valt te bezien. Als die vent nog steeds een deel van de opbrengst van Godus krijgt zit dat wel snor, de mobiele versie schijnt namelijk flink geld binnen te halen. ’t Is de pc-versie die het zwarte schaap een beetje is, Godus voelt voor mij ook een beetje als een mobiele game die ik toevallig op 27 inch speel 😛

  3.   
    DeAdSeYe's avatar

    Ik wilde deze game zo graag hebben, het enige wat me tegen hield was Early Access. Gelukkig heb ik gewacht op nieuwere updates en uiteindelijk bleek het niet de game te zijn die ik graag wilde zien.

    Gelukkig begrijp ik deze meneer erg goed en respecteer ik dat hij eerlijk is, maar het is meer een “kleine” mobiele game dan een PC game en dat ligt me zwaar op de maag.

    Heb vroeger de serie populous en black & white veel gespeeld en had hoge verwachtingen van dit spel (beetje een mix van beide series) maar ik laat het toch maar voorbij vliegen, want €19,99 vindt ik gewoon teveel voor dit spel.

    Veel mensen hadden hoge verwachtingen van dit spel, wat het niet heeft kunnen waarmaken. De Steam reviews zijn dan ook schrikbarend slecht, zelfs zo erg dat mensen compleet middelvingers posten en andere haat comments naar de developer.

  4.   
    Hielke's avatar

    Ik las net dat de curiosity guy na een aantal mailtjes over en weer geen reacties meer heeft gehad… Dat is natuurlijk wel heel erg slecht. Niks geen god, niks geen geld.

  5.   
    Mallorn's avatar

    Jammer, de game had zeker potentie.
    Waarschijnlijk weer een early access flop dus.