Het duurt wat langer, maar dan krijg je ook wat. Eerder wisten we nog niet zeker of Assassin’s Creed: Rogue überhaupt naar de pc zou komen, maar inmiddels is er duidelijkheid: de pc-versie van Rogue verschijnt aanstaande maart én we kunnen de game hoogstwaarschijnlijk besturen met behulp van gloednieuwe ‘eye-tracking’ technologie.
Een game besturen met je ogen, volgens het hierin gespecialiseerde Zweedse bedrijf Tobii zal Assassin’s Creed: Rogue zulke technologie ondersteunen, zo liet het bedrijf weten in een persbericht. Tobii werkt samen met Ubisoft en accessoire-fabrikant SteelSeries om Rogue te voorzien van deze nieuwe technologie. Gamers die SteelSeries nieuwe Sentry tot hun beschikking hebben, kunnen zo een ‘oneindig scherm’ creëren in de nieuwste current-gen Assassin’s Creed.
De technologie stelt spelers niet in staat om hoofdpersoon Shay Patrick Cormac te besturen met de ogen, maar meer zijn gezichtsveld. Als de speler met zijn of haar ogen naar links kijkt, zal onze Ierse Assassin hetzelfde doen, waardoor je zonder knoppen of muisbewegingen om je heen kunt kijken. De eye-tracking technologie is er juist om het spelen met muis en toetsenbord gemakkelijker en prettiger te maken, niet om de al bestaande besturingsmogelijkheden te vervangen.
De implementatie van deze nieuwe technologie kostte slechts negen dagen, zo beweert Tobii. Ontwikkelaar Ubisoft werkte daarvoor met de Tobii EyeX Dev Kit, die niet ondersteund zal worden in het uiteindelijk spel. Wil je straks in Rogue prettig rond kunnen kijken met eye-tracking, dan zul je in moeten leggen voor die iets duurdere, hierboven te zien SteelSeries Sentry, die voorlopig als enige ondersteund lijkt te worden.
De pc-versie van Assassin’s Creed werd vorig jaar uitgesteld, maar moet 10 maart uiteindelijk toch verschijnen. Dit deel in Assassin’s-franchise doet wellicht veel bekends van voorgaande delen, maar staat nog steeds zijn mannetje als avontuurlijke actie-game, aldus onze Daniël in zijn Assassin’s Creed: Rogue review.