De Xbox 360-versie van Rise of the Tomb Raider wordt niet door ontwikkelaar Crystal Dynamics gemaakt, zo onthult uitgever Square Enix. De productie van deze last-gen-versie is namelijk in handen van de Nederlandse ontwikkelaar Nixxes Software. De dames en heren van Nixxes hebben al de nodige ervaring met games van Square Enix. Eerder maakten ze ports voor onder andere Tomb Raider, Thief, Hitman: Absolution en Deus Ex: Human Revolution.
Door de ontwikkeling van de last-gen-versie uit te besteden, kan Crystal Dynamics zich volledig richten op de kracht en mogelijkheden van de Xbox One. Studiobaas Darrell Gallagher vertelde dat men alle vertrouwen heeft in Nixxes:
We’re wholly focused on Rise being an Xbox One title without limitation, without even thinking of the Xbox 360 version. At the same time, the Xbox 360’s ecosystem is still super strong.Het is nog onduidelijk of er alleen een visueel verschil zal zijn tussen beide versies of dat er ook qua content verschillen zijn.There are millions of players out there who have an Xbox 360 and those console translations take time. So we did a test. Nixxes put together a tech demo of Rise of the Tomb Raider content running on the 360, and we were totally blown away by what they achieved. But the existence of that game isn’t limiting our work on the Xbox One version.
Rise of the Tomb Raider verschijnt eind dit jaar voor de Xbox 360 en Xbox One. De game is tijdelijk exclusief.