Molyneux: Kickstarter heeft Godus beschadigd

Peter Molyneux, de man die zo lovend was over Kickstarter, vindt crowdfunding toch niet dé manier om games te maken. Hoewel het een nuttig hulpmiddel is, vindt hij dat het in een later ontwikkelstadium toegepast moet worden.

Godus is het spel van 22cans, de studio die Molyneux heeft opgericht. Via Kickstarter behaalde Godus het doel van 450.000 Britse pond, waardoor de ontwikkeling startte, en op dit moment is Godus te verkrijgen als Early Acces-titel op Steam. Sinds de succesvolle campagne krijgt Molyneux kritiek, omdat de richting die Godus opgaat niet de richting is die werd aangegeven tijdens de periode waarin geld werd opgehaald.

Dat is precies het probleem, zo vindt Molyneux. Innovatieve games kunnen niet van tevoren aangeven hoe het eindproduct eruit komt te zien en dus zal er van vroege concepten afgeweken worden, waar de ontwikkelaar dan kritiek op krijgt. Ook is er druk op het halen van je doelen, omdat je anders geen cent van het geld krijgt. Hierdoor zouden ontwikkelaars de neiging krijgen om meer te beloven dan ze waar kunnen maken, iets waar Molyneux zelf niet vies van is.

  1.   
    DeAdSeYe's avatar

    Kickstarter of allerlei andere crowdfunding manieren is niet waterdicht tegen fraude of beloftes die ontwikkelaars niet nakomen. Als ik zie hoeveel % games die in crowdfunding/early access zijn en uiteindelijk de belofte release halen, is dat schrikbarend weinig.

    Er zijn ontwikkelaars die goede bedoelingen hebben, alleen voor hun wordt het verpest door ontwikkelaars die meer kwaad dan goed zijn.

    Ik kan crowdfunding aanmoedigen, mits het op wettelijk gebied verandert of goed gemonitord wordt hoe ontwikkelaars zijn. Wanneer zo’n project gedoemd, faalt of dat ontwikkelaars hun beloftes niet kunnen waarmaken, moeten mensen het recht hebben om het geld terug te krijgen.

    Dit zal ervoor zorgen dat ontwikkelaars nog hoger de lat neerleggen of hun beloftes meer nakomen. Ook zullen ze niet valse of onhaalbare beloftes maken, want je zou opeens duizenden klanten moeten terug betalen. Want ze hebben immers voor iets betaald wat ze uiteindelijk niet ontvangen. Geen enkel bedrijf staat hier op te wachten om zoveel klanten terug te betalen.

    Dan heb je waarschijnlijk alle problemen in 1 klap opgelost!

    Crowdfunding heeft helaas een slechte naam gekregen, maar de bedoelingen waren goed. Erg jammer allemaal, want op deze manier konden ontwikkelaars die geen geld of investeerders hadden, toch hun product uitbrengen. Helaas is het voor die ontwikkelaars ook verpest en zien we crowdfunding en early access liever gaan als komen.

  2.   
    Free Roamer's avatar

    Zou het niet mogelijk zijn om crowdfunding van games eerst te laten passeren door steam, bv. Wanneer een ontwikkelaar een bepaalde belofte waarmaakt ontvangt hij zoveel procent en verder en wanneer de game volledig uit early access is heeft de dev ondertussen al het geld ontvangen

  3.   
    kmjansen's avatar

    Niet Kickstarter maar hij zelf heeft de game beschadigd met altijd die mooie praatjes van hem en het resultaat is altijd slecht, altijd middelmatige games, vroeger was hij mss een goede ontwikkelaar maar laatste jaren maakt ie alleen maar slechte games.

  4.   
    dav1d's avatar

    Free Roamer schreef, "Zou het niet mogelijk zijn om crowdfunding van games eerst te laten passeren door steam, bv. Wanneer een ontwikkelaar een bepaalde belofte waarmaakt ontvangt hij zoveel procent en verder en wanneer de game volledig uit early access is heeft de dev ondertussen al het geld ontvangen"

    Nee, jij bent duidelijk geen ondernemer, maar een naïeve gamer die nog geloofd in de perfecte wereld.