Tom en Peters Hot Koffie Show: Wij willen eerlijkheid, ontwikkelaars!

In Tom & Peters Hot Koffie Show behandelen we elke donderdagavond een nieuwe stelling. Dit leidt vaak tot een hevige discussie tussen beide heren, die afgewisseld wordt door slap gelul en grappige filmpjes. We willen jullie echter bovenal de kans geven om mee te praten! We horen dan ook graag wat jullie vinden van de stelling van deze week:

Developers en publishers moeten meer doorzichtig zijn in het development van games.

Tom & Peters Hot Koffie Show is natuurlijk ook te volgen via ons YouTube-kanaal!

  1.   
    Hielke's avatar

    Wat betreft trailers en dergelijke denk ik niet dat eerlijkheid per se nodig is. Als er gezegd wordt van; dit is de trailer, en zo wordt het ook in game, dan is eerlijkheid een vereiste in mijn opzicht, maar in de meeste gevallen kan een trailer ook een middel zijn om immersie in games te vergroten, zie bijvoorbeeld Blizzard met hun gigantisch geweldige filmkwaliteit trailers, ik was bij WC3 niet verrast dat de game er minder uitzag dan de trailer.

    Aan de andere kant, vooral nu early acces en kickstarter meer bij games worden gebruikt, zullen juist die ontwikkelaars moeten oppassen met in hoeverre ze mensen voor de gek kunnen houden, want je kan uiteraard maar 茅茅n keer mensen zo gek krijgen om je geld te geven als beginnend (of kleine) ontwikkelaar.

    Hielke

  2.   
    Thabigmanx's avatar

    Heujj mijn stelling, taalfout en al 馃榾
    Ja waar ik mij altijd aan stoor is niet de fouten of weet ik het van developers maar dat ze gewoon hard in je gezicht gaan liegen over zaken. Dat geeft bij mij een gevoel dat er geen respect is tegenover mij als consument en gamer. Nu snap ik dat bij een development van een game je soms doelstellingen niet haalt maar zeg dat gewoon. Liever dat dan tijdens het spelen er achter komen dat wat ik zo vet vond aan de game er totaal niet meer inzit of afgeraffeld erin terecht komt.
    Edit
    Top aflevering trouwens, heb me weer kapot gelachen GG

  3.   
    3333/3333's avatar

    Vorige week was de stelling nog dat gamers minder moeten zeuren. 馃槅

  4.   
    nuclearnemo's avatar

    Je moet als gamer gewoon niet alles geloven dat ontwikkelaars laten zien in trailers. Dat is gewoon een standaard marketing tactiek om mensen zo ver te krijgen games te kopen. Pas om het moment dat je ingame beelden te zien krijgt ruim twee maand ofzo van te voren zou ik pas geloven dat het er ook echt zo uit ziet. Als een bedrijf een trailer verder van te voren released zou ik het gewoon met een korreltje zout nemen.

  5.   
    Basman01's avatar

    Maar is het dan ook niet dat de ontwikkelaars dingen “geheim” willen houden totdat je de game speelt? als je alles al weet over de game voordat hij uitkomt is de wauw factor die je normaal hebt denk ik dan wel minder. 馃檪

    Stelling : ontwikkelaars moeten franchises durven los te laten of te pauzeren ,zodat ze de tijd kunnen nemen om nieuwe dingen te ontwikkelen zoals : nieuwe onderdelen waardoor een volgend deel in een franchise echt weer wat nieuws is.

  6.   
    Goregash's avatar

    Wat is eerlijkheid? Een model dat gefotoshopt wordt en zo een “perfect” figuur creeert ook voor de nodige anorexia patienten. Dat je een rode appel op tv ziet, zo sappig en mooi of erger nog de Hamburger reclames van McDonalds en Burger king. Ik moet mijn eerste hamburger, die er zo uit ziet, nog krijgen. Is het daarom slechter?

    Wel vind ik dat ze best wel eerlijk tegen ons mogen zijn. Gamers kunnen dan ook veel meer sympathie en begrip tonen. “It will be ready when it’s ready.” vs “Development has slowed down because we had to relocate the studio due to a firehazard. Sorry for the delay.” Eerlijkheid duurt ook het langst, en met eerlijkheid hebben wij ook het langst geduld.

    Dus Bungie, leg gewoon eerlijk uit waarom de game zoveel anders is dan je beloofde. Of Visceral games, vertel gewoon eerlijk dat EA jullie gepushed heeft om van Dead Space 3 een actievollere game te maken ipv survival horror. Oh dat hebben ze ook gedaan.

    Dus ja, is eerlijkheid nodig in trailers etc? Ik vind dat het tot een bepaalde hoogte eerlijk mag blijven maar dat ze ook wat vrijheid mogen hebben.

  7.   
    ShadyXL's avatar

    Misschien een stelling over DLC’s die al gemaakt worden voordat een game te koop is in de winkels? Of delen van een game die opeens v贸贸r de release eruit worden gehaald en later als DLC worden verkocht (bij Destiny bijvoorbeeld).

    Bij mij is het meer van geef van tevoren aan dat het spel misschien grafisch achteruit gaat omdat de hardware het niet aankan. Als Ubisoft dat had gedaan ipv erover te liegen, dan waren veel gamers waarschijnlijk wel wat vriendelijker tegenover Ubisoft met hun downgrade. Liegen maakt het dubbel zo erg.

    En dan nog even over liegen over content: Als er in trailers content getoond wordt en er wordt gezegd dat het in de game komt, dan verwachten we dat het ook daadwerkelijk zo is. Als die content er niet is, dan ben je in mijn ogen echt slecht bezig als bedrijf.

    Zulke dingen kun je zien als ‘false advertising’.

  8.   
    toqeer's avatar

    Zo erg is dat ook weer niet meestal maakt ubisoft de belofte gewoon waar hier op gn zijken ze om niks

  9.   
    mattioza's avatar

    Het is steeds een verrassing hoe Peter mijn gebruikersnaam zal uitspreken 馃榾

    Nieuwe stelling: games moeten meer hun best doen om hun opslagplaats te beperken en de harde schijf van de consoles moet groter.

  10.   
    Musicman88's avatar

    lol @4:56 馃槅
    Zeker is het jammer van het downgraden van Watch Dogs, maar voor de pc kwam er al niet veel later de mod om deze instellingen wel weer omhoog te schuiven. Uiteindelijk vond ik de hoeveelheid gameplay die beloofd werd gewoon tegenvallen. Maar dat is inderdaad marketing, als je het product naar waarheid probeert te verkopen, raak je het aan de straatstenen nog niet kwijt. Dus ik kan het wel begrijpen van de ontwikkelaars. Leuk voor ons als gamer (en klant) is het natuurlijk niet.

  11.   
    Musicman88's avatar

    Stelling: Multiplayer en co-op mogelijkheden zijn tegenwoordig belangrijker aan een game dan de single-player storyline.

    (niet mee eens trouwens, ik vind een goeie storyline veel belangrijker dan welke multiplayer matches ik erna mee kan doen) 馃槈

  12.   
    Leukste's avatar

    nuclearnemo schreef, "Je moet als gamer gewoon niet alles geloven dat ontwikkelaars laten zien in trailers. Dat is gewoon een standaard marketing tactiek om mensen zo ver te krijgen games te kopen. Pas om het moment dat je ingame beelden te zien krijgt ruim twee maand ofzo van te voren zou ik pas geloven dat het er ook echt zo uit ziet. Als een bedrijf een trailer verder van te voren released zou ik het gewoon met een korreltje zout nemen."

    Zo zal het voorlopig ook nog wel blijven ja. We zullen trailers die ver van te voren worden getoond nog steeds met een korreltje zout moeten blijven nemen. Net als (concept) art van de desbetreffende games trouwens.

    ShadyXL schreef, "
    En dan nog even over liegen over content: Als er in trailers content getoond wordt en er wordt gezegd dat het in de game komt, dan verwachten we dat het ook daadwerkelijk zo is. Als die content er niet is, dan ben je in mijn ogen echt slecht bezig als bedrijf.
    Zulke dingen kun je zien als ‘false advertising’."

    Als je in je trailers er vetgedrukt bijzet dat het in-game beelden betreft moeten het ook wel in-game beelden zijn die je gaat terug zien in je game. En inderdaad niet beelden van een pc-versie in een console trailer tonen bijvoorbeeld. Belofte maakt schuld.

    ”Musicman88″ schreef, "lol @4:56 馃槅 "

    Maar er zijn ook bedrijven die dat wat minder hebben.:roll:
    Goed om te zien dat GN zich niet schroomt om ook in het rijtje bij 4:53 ge毛dit te zijn. Uh wat?!
    Iemand krijgt minder applaus voor de edits ben ik bang.

  13.   
    3333/3333's avatar

    Leukste schreef, "
    Goed om te zien dat GN zich niet schroomt om ook in het rijtje bij 4:53 ge毛dit te zijn. Uh wat?!
    Iemand krijgt minder applaus voor de edits ben ik bang.
    "

    Zelfspot is een teken van kracht. Wanneer je er zelf om kunt lachen kunnen andere je er ook niet meer mee aanvallen. Zouden meer sites/bedrijven/mensen moeten doen. 馃檪

  14.   
    Leukste's avatar

    Erik Rommel schreef, "Zelfspot is een teken van kracht. Wanneer je er zelf om kunt lachen kunnen andere je er ook niet meer mee aanvallen. Zouden meer sites/bedrijven/mensen moeten doen. :)"

    Ik zag het ook als zelf bespotting. Maar ik dacht dat de smilie daarbij hielp om dat ook over te brengen.

  15.   
    Tom 2.0's avatar

    Het was inderdaad zelfspot. Ik dacht: als ik alle grote ontwikkelaars belachelijk ga maken, dan moeten wij er zelf ook tussen staan. 馃槢

  16.   
    Daan's avatar

    Haha, wij van GamersNET hebben gelukkig een hoop zelfspot. Leuke videobewerking Tom en een leuke show! 馃檪

  17.   
    Hawkeye's avatar

    Star Citizen gebruikt een vrij open development model en dat vind ik eigenlijk best goed werken. Je krijgt inzicht in wat ze doen en snapt ook beter waarom iets wordt uitgesteld.

    Bij deze ook een stelling: Crowd-funded games gaan het de grote publishers in de toekomst steeds moeilijker maken door de lat op specs, graphics, gameplay,… steeds hoger leggen

  18.   
    blackname's avatar

    Stelling: peter heeft een mooier shirt aan dan tom