DICE bezig met iOS-port Battlefield 4

De tijd dat mobiele apparaten enkel in staat waren om een handjevol pixels op het scherm te toveren, is inmiddels lang en breed voorbij. DICE laat vandaag weten dat ze het voor elkaar hebben weten te krijgen om onderdelen van Battlefield 4 te porten naar iOS.

De ontwikkelaar heeft ter bewijs twee screenshots meegegeven die het resultaat laten zien van deze port. De afbeeldingen tonen de welbekende Battlefield 4-favoriet ‘Rogue Transmission’ in tablet-formaat. DICE benadrukt echter wel dat het hier enkel om een tech-demo gaat. Desalniettemin is Frostbite Go’s project manager Kristoffer Benjaminsson in zijn nopjes met de resultaten tot nu toe:

It has been quite a challenge. To handle dynamic features such as destruction or moving light sources, most things in the Frostbite engine happen in realtime. This puts extra demand on performance to be able to deliver large, highly detailed worlds with superb visual quality. We were making great progress feature-wise, but hardware and software limitations forced us to either scale down the number of objects and their complexity to retain visual fidelity, or accept lower visual fidelity to cope with a larger number of objects.

This all changed when Apple introduced Metal, their new low-level graphics API, which allowed us to make full use of the hardware. Together with the latest range of hardware, Metal has created possibilities previously out of reach and for the first time we can include both high visual fidelity and a large number of objects. There is still much to do, but we’re very happy with the results so far. It’s a great feeling porting a system, get it running, and discover that there’s actually performance left. Even though we have much room for performance improvements on our end, we’re pleasantly surprised of the performance we’re getting from the hardware.

De vraag of we Battlefield 4 binnenkort daadwerkelijk in tablet-formaat zullen kunnen spelen, blijft voorlopig nog een groot vraagteken. Voorlopig is er echter aan Battlefield geen gebrek: op 15 maart 2015 verschijnt Battlefield: Hardline voor alle platformen behalve de Wii U en eind 2016 kunnen we een nog onbekende Battlefield-titel verwachten.

[SCREENSHOTS]

  1.   
    DonPulliany's avatar

    Altijd leuk en aardig maar touch controlls en shooters NOT DONE

  2.   
    Petor's avatar

    DonPulliany schreef, "Altijd leuk en aardig maar touch controlls en shooters NOT DONE"

    Uhm…. Waarom?

  3.   
    soldierarjan's avatar

    Ik vind het wel een tof iets dat ze zoiets gewoon proberen werkend te krijgen op een tablet.
    Al speel ik het veel liever met een controller achter een grote tv zo game.

  4.   
    Flapjack's avatar

    1 woord: FAAL! 😆

  5.   
    Nitrix31's avatar

    Wel erg tof om ook de vooruitgang van games op smartphones/tablets te zien. Maar goed, ik zie het nut niet in van Battlefield spelen op een tablet. Ik heb één keer een shooter om mijn smartphone gehad maar dat was gewoon niet leuk. De besturing via de touchscreen is gewoonweg niet fijn en niet goed te doen.

  6.   
    svenysven's avatar

    Shooters op je mobiel spelen werkt voor geen meter. Ik mis gewoon de r1/r2 en l1/l2 knoppen. Je kan dan namelijk niet goed lopen, richten en schieten tegelijk.