BioWare is al tijden druk bezig met de ontwikkeling van Dragon Age: Inquisition. Daarbij kijkt het ontwikkelteam ook goed om zich heen wat er verder speelt in het RPG-genre. Volgens producent Mark Darrah heeft vooral Bethesda’s The Elder Scrolls V: Skyrim de wereld der RPG’s volledig veranderd. De game heeft een nieuw publiek aangetrokken en er tevens voor gezorgd dat gamers voortaan bepaalde (hoge) verwachtingen hebben van andere RPG’s.
Darrah vertelde dat er veel is veranderd sinds Dragon Age II is verschenen. Ook zijn er veel gamers voor wie Skyrim hun eerste RPG-ervaring was:
Skyrim changed the landscape for role-playing games completely. I mean Oblivion probably sold six million units, basically that range, Skyrim sold 20 million. So that, to some degree, changes everything. People age, they typically have less time for games, so it changes their expectations in terms of gameplay segments. It also results in some nostalgia. So they may become even more firm in their attachment to previous features.Zal Dragon Age: Inquisition de hoge verwachtingen waar kunnen maken? Eind deze maand weten we het…I think that’s what we may be seeing here. I don’t know that role-playing games will be necessarily dominant but I do think we may see open-world exploration games being the dominant genre of this generation. Now suddenly you have 15 million people that have basically had the first RPG they’ve ever played as Skyrim. They have totally different expectations of what storytelling is, what exploration is, and I think exploration is really where we’ve seen the biggest change.