Nieuwe preview: Nightcrawler

De misdaad thriller Nightcrawler is het regiedebuut van Dan Gilroy, de man die tevens het scenario voor de film heeft geschreven. Gilroy is onder andere bekend geworden door het schrijven van de scenario’s voor Real Steel (2011), een film met Hugh Jackman in de hoofdrol en voor Bourne Legacy (2012), met daarin acteurs Jeremy Renner en Edward Norton.

Het verhaal
De film gaat over de aparte en ambitieuze kruimeldief Lou Bloom, die door de economische crisis maar moeilijk aan een baan kan komen. Hij voelt zich erg aangetrokken tot de onderwereld van Los Angeles en als hij op een nacht verloren door de stad loopt, stuit hij bij toeval op een paar schimmige verslaggevers in actie. Bloom is zo onder de indruk van deze aasgieren, ook wel nightcrawlers genoemd, dat hij een videocamera en een politieradioscanner aanschaft en zelf op jacht gaat om verslag te kunnen doen van verkeersongevallen, branden, slachtoffers van overvallen en huisinbraken. Wanneer televisieproducente Nina hem, na het zien van zijn reportages, de kans geeft om officieel de misdaadjournalistiek in te gaan aarzelt Bloom geen moment. Het probleem is alleen dat hij in tegenstelling tot zijn concurrent Joe Loder nog geen contacten bij de politie heeft en ook nog geen vaste afnemer heeft voor zijn opnames. Lou gaat daarom op zoek naar de grenzen binnen zijn nieuwe werk om zijn reportages te verkopen en gaat daar door zijn drang om de beste te willen zijn al snel overheen.

De cast
Lou Bloom wordt gespeeld door Jake Gyllenhaal, die naast de hoofdrol ook een deel van de productie op zich heeft genomen. Gyllenhaal heeft zich de afgelopen jaren als acteur al flink bewezen en speelde in films als Brokeback Mountain (2005), Zodiac (2007), Prince of Persia: The Sands of Time (2010), Source Code (2011) en End of Watch (2012). In deze film neemt hij de rol van de ambitieuze en een beetje verknipte Bloom op zich en duikt hij in de schimmige wereld van de nachtelijke misdaadjournalistiek. Gyllenhaal is voor deze rol flink wat afgevallen, zodat hij nog meer bij zijn iets wat gestoorde personage past.

Rene Russo, die onder meer bekend is geworden van films als Outbreak (1995), Ransom (1996) en The Thomas Crown Affair (1999) speelt de rol van invloedrijke televisieproducente Nina. Bloom’s concurrent Joe Loder wordt gespeeld door Apollo 13 (1995) en Edge of Tomorrow (2014) acteur Bill Paxton.

Verwachting
Nightcrawler werd voor het eerst vertoont op het Toronto International Film Festival in september van dit jaar. Vanaf dat moment zijn er alleen maar lovende kritieken over de film verschenen en de trailer bevestigd ons enthousiasme. De verwachtingen zijn dus hoog gespannen. Lees volgende week onze conclusie over deze film in een recensie.