SimCity-modders overschrijden maximale stadsgrootte

Een nieuwe SimCity-mod maakt het mogelijk om extra grote steden te bouwen. Met behulp van de zogenaamde The Project Orion-mod kan je de grenzen van jouw stad drie kilometer verleggen.

De mod is momenteel nog in bèta-testing en is daarom nog niet perfect. Zo ontstaat er lag wanneer je scrollt over jouw nieuwe territorium. De nieuwe optie roept wel discussie op bij ontwikkelaar Maxis, die beweerde dat grotere steden simpelweg niet mogelijk waren. Projectmanager Patrick Buechner legt het volgende uit:

We’ve put months of investigation into making larger city sizes, reworking the terrain maps, changing the routing algorithms of our agent-based system and altering the way that GlassBox processes the data in a larger space. After months of testing, I confirm that we will not be providing bigger city sizes. The system performance challenges we encountered would mean that the vast majority of our players wouldn’t be able to load, much less play with bigger cities.
Buechner heeft zich er niet makkelijk vanaf gemaakt; hij heeft zeker zijn best gedaan, zo laat hij zelf weten:
We’ve tried a number of different approaches to bring performance into an acceptable range, but we just couldn’t achieve it within the confines of the engine. We’ve chosen to cease work on bigger city sizes and put that effort into continuing to evolve the core game and explore an offline mode. Some of the experiments we conducted to improve performance on bigger cities will be rolled into future updates to improve overall game performance.
Ben je benieuwd hoe de steden er uiteindelijk uit gaan zien? Aanschouw het zelf in onderstaande video.

  1.   
    3333/3333's avatar

    Zodra je stad met de huidige omvang volgebouwd is zakt de framerate snel in elkaar, ook op high end systemen, laat staan als je die maps nog groter maakt.

    Leuk idee, maar slecht idee met deze engine.

  2.   
    Musicman88's avatar

    Deze mod is al langer beschikbaar. Maar zoals ook in het filmpje wordt aangegeven. Het agent systeem gaat gekke dingen doen. De infomaps kloppen niet meer en de laadtijden zijn een ramp. En er zitten nog zoveel meer bugs in. Teveel om met deze mod aan de slag te gaan in ieder geval.

  3.   
    PSPfreaky's avatar

    E Rommel schreef, "Zodra je stad met de huidige omvang volgebouwd is zakt de framerate snel in elkaar, ook op high end systemen, laat staan als je die maps nog groter maakt.
    Leuk idee, maar slecht idee met deze engine. "

    Ik heb hier een high end systeem en ik merk totaal niks van een mindere framerate. Win 7, 16GB RAM, GTX680.

  4.   
    3333/3333's avatar

    PSPfreaky schreef, "

    ”E Rommel” schreef, "Zodra je stad met de huidige omvang volgebouwd is zakt de framerate snel in elkaar, ook op high end systemen, laat staan als je die maps nog groter maakt.
    Leuk idee, maar slecht idee met deze engine. "

    Ik heb hier een high end systeem en ik merk totaal niks van een mindere framerate. Win 7, 16GB RAM, GTX680."

    Zet maar eens fraps aan (de fps counter bedoel ik dan) en vergelijk een nagenoeg lege stad, met de framerate in een volgebouwde stad. Zit wel degelijk verschil in. Ik heb zelf een HD7970, 12 Gb ram en een i5 4670K, nagenoeg even krachtig als jouw systeem.