In de vorige Dragon Age-games had het vormen van relaties slechts één doel: het hebben van seksuele gemeenschap. BioWare’s Mike Laidlaw heeft laten weten dat dit in Dragon Age: Inquisition verleden tijd zal zijn, zelfs al doet zijn achternaam anders vermoeden.
BioWare heeft gekeken naar games als The Darkness en kwam aan de hand daarvan tot de conclusie dat seks in games geen einddoel hoort te zijn. Laidlaw vertelt:
The most romantic moment in a video game that I’ve ever seen is when Jackie visits his girlfriend’s apartment in The Darkness. She baked me a cake, she’s moving in, and you watch possibly the entirety of To Kill a Mockingbird as she passes out on your lap because she’s tired and snuggly. That is amazing.Laidlaw vergelijkt dit met de eerste tien minuten van Disneys animatiefilm Up:
[That scene] is as close as video games came to that first ten minutes of Up. Both scenes share the same purpose of making the audience think, ‘I really care about this character – aw, f**k,’ and their motivations change.Ook The Last of Us inspireerde BioWare. Die game bewijst volgens Laidlaw dat je ook een sterke relatie met een personage kan opbouwen als deze niet seksueel van aard is. Aan de hand hiervan besloot BioWare het roer voor Dragon Age: Inquisition drastisch om te gooien:
Let’s not have gifts that buy affection. Let’s not have sex be the end goal. Let’s instead try and reach for something that’s like genuine affections and let you go up and say, ‘Hey you, we’re going to kiss now.’ And let players enjoy that, and feel like, yeah, that’s a real thing.Wil jij ook luisteren naar de verhalen van virtuele vrouwen en samen met hen oude films kijken en non-seksuele relaties hebben? Pre-order dan nu Dragon Age: Inquisition, zodat je er op de releasedag (21 november) meteen mee aan de slag kunt.