We hebben de Star Wars-films en dan bestaan er een giantisch aantal comics, boeken en games die zijn gebaseerd op het universum van de beroemde filmreeks. Voor meer dan 35 jaar heeft deze zogeheten Expanded Universe (EU) de poort gevormd voor mensen die meer wilden weten over de wereld van Star Wars, buiten wat we konden zien op de beeldbuis.
Hoewel Lucasfilm erop toezag dat de honderden verhalen buiten de films en The Clone Wars-serie consistent moesten zijn met hun bronmateriaal, zijn deze niet canon. Ofwel: alles wat in de zes Star Wars-films en The Clone Wars-animatiereeks – van de vele personages, de gebeurtenissen en de verhalen tot de gepresenteerde achtergrondinformatie – zat, maakt onomstotelijk deel uit van het Star Wars-verhaal. Alles wat daarbuiten valt? Niet echt.
Alle games die we hebben gespeeld, zoals de Knights of the Old Republic-spellen, en alle comics en boeken die we hebben gelezen, zijn in dat opzicht dus niet ‘officieel’. Dat betekent echter niet dat Lucasfilm alles wat tot heden buiten de films is geproduceerd in de prullenbak gooit, want eerdere boeken die deel uitmaakten van het Expanded Universe, zullen gedrukt blijven worden onder een Legends-logo.
Wat het wel aangeeft is dat de eerder verschenen producten en verhalen niet noodzakelijkerwijs aangehaald hoeven te worden in de aankomende Star Wars-films. In dat opzicht begint Lucasfilm dus met flink wat meer creatieve vrijheid door deze schone lei: wat bruikbaar is binnen de EU kan gebruikt worden, terwijl het bedrijf niet binnen de steeds nauwer geworden grenzen van het Star Wars-universum hoeft te manoeuvreren.
Wat betekent dit voor de toekomst? Alle aankomende Star Wars-producten zullen vanaf heden onomstotelijk deel uit gaan maken van het Star Wars-universum. Dit zal vanzelfsprekend ook betrekking hebben op de aankomende games van EA, die met de help van Amy Hennig worden ontwikkeld.