Epic onthult nieuw abonnementsmodel voor Unreal Engine 4

Epic Games heeft een nieuw abonnementsmodel voor de Unreal Engine 4 onthuld. Deze geeft ontwikkelaars de kans om voor het schamele bedrag van 19 dollar per maand gebruik te maken van de Unreal Engine 4-ontwikkeltools en de C++-broncode.

Ontwikkelaars krijgen toegang tot de ontwikkelkits voor pc, Mac, iOS en Android. De enige eis die Epic stelt, is dat de ontwikkelaar 5 procent van de gemaakte inkomsten afdraagt.

Voorheen moesten ontwikkelaars die met de Unreal Engine 4 aan de slag wilden, speciaal met Epic rond de tafel gaan zitten om een prijs af te spreken. Nu is dat dus niet meer nodig en Epic hoopt op deze manier meer ontwikkelaars binnen te halen:

This is our complete engine, with everything Epic provides to leading game developers, priced accessibly for teams of all sizes, budgets and aspirations. Now is a great time to be an independent developer. There are amazing platforms and distribution opportunities available, and with this release we hope the Unreal Engine can help developers build cool new things.
Ontwikkelaars kunnen desgewenst nog steeds onderhandelen over de prijs en dat is bij consolegames ook verplicht, gezien de strenge eisen die Microsoft, Nintendo en Sony stellen. Desalniettemin is Valve-baas Gabe Newell enthousiast:
This is smart. It’s an enlightened way for developers to create great games and easily bring them to Steam.
Wij zijn benieuwd welke Unreal Engine 4-indiegames we in de toekomst kunnen verwachten. Dat de enige tot veel in staat is, kunnen we zien in bovenstaande tech demo.

  1.   
    DeAdSeYe's avatar

    “Epic onthult nieuw abonnementsmodel voor Unreal Engine 4”

    Onthulling? Huh, Unreal Engine 4 is 2 weken geleden uitgekomen als publieke SDK met deze abonnementsmodel? Niet alleen Epic Games doet dit, ook Crytek heeft een abonnementsmodel voor Cry Engine 4th generation. Crytek vraagt €10, de helft minder als Unreal Engine 4.

    Die trailer is ook al van een jaar tot een anderhalf jaar geleden. 😛 Maargoed, daar niet van ziet het inderdaad erg indrukwekkend uit.

    Unity engine 5 kun je ook al een abonnement voor afsluiten, hiervan weet ik het bedrag niet uit m’n hoofd. Dit is al zo’n oud nieuws, dit wist ik vorige maand allemaal al…

  2.   
    )GN(-Erik's avatar

    In de tijd van Unreal Tournament 2004 zat de Unreal Engine 2 gewoon bij het spel inbegrepen als je het spel kocht. Vind het jammer dat ze er nu extra geld voor vragen 🙁 Maar ja heb al lang geen nieuwe Epic game meer gespeeld op de PC dus weet niet zeker of ze nog steeds de engine ook mee leveren bij hun games, maar met die abonnementsmodel zal dat wel niet.

  3.   
    DeAdSeYe's avatar

    )GN(-Erik schreef, "In de tijd van Unreal Tournament 2004 zat de Unreal Engine 2 gewoon bij het spel inbegrepen als je het spel kocht. Vind het jammer dat ze er nu extra geld voor vragen 🙁 Maar ja heb al lang geen nieuwe Epic game meer gespeeld op de PC dus weet niet zeker of ze nog steeds de engine ook mee leveren bij hun games, maar met die abonnementsmodel zal dat wel niet."

    Bij elke Unreal Tournament game zat een editor in verwerkt. Hier kon je eigen levels, content en mods creëren voor Unreal Tournament. Maar de basis game van UT had je altijd nodig, het was geen stand alone software om je eigen game te creëren.

    Unreal Engine 3 SDK was een losstaande editor, hier kon je niet alleen levels, content en mods creëren maar ook jou eigen game. In beide gevallen mocht je geen geld verdienen aan je gemaakt content die gemaakte was met de Unreal Tournament editor en/of Unreal 3 SDK. Pas op het moment dat je een speciale licentie hebt kunnen bemachtigen bij Epic Games (vaker tegen hoge kosten), mocht je pas jou content releasen en verkopen.

    Nu met Unreal Engine 4 zien we een compleet andere marketing ontstaan. Voor een maand bedrag kun je Unreal Engine 4 gebruiken om jou eigen mods, content of een eigen game te creëren. Als je dit maand bedrag betaald hoef je ook geen licentie meer aan te schaffen, want deze zit in jou maandelijkse bedrag verwerkt.
    Met andere woorden, met Unreal Engine 4 SDK mag je doen en laten wat jij wilt. Bij Unreal Engine 3 (zonder licentie) en de editor bij Unreal Tournament kon dit niet.