Fans van The Lord of the Rings kijken vermoedelijk al reikhalzend uit naar het veelbelovende en duistere Middle-earth: Shadow of Mordor. De game moet dit jaar nog verschijnen voor PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en pc, al blijkt de versie voor de huidige generatie consoles logischerwijs inferieur aan die voor de PlayStation 4, Xbox One en normaliter ook pc. Micheal de Plater, design director voor de game, heeft in een interview laten weten dat de focus bij de ontwikkeling van Middle-earth: Shadow of Mordor ligt bij de PlayStation 4 en Xbox One:
We’re very focused on the PS4 and Xbox One. We’re focusing on the next-gen platforms, and then going to do whatever we can to get as much as possible on current-gen.Niet alleen zal de game er grafisch beter uit zijn op de nieuwe generatie consoles, ook bij een ander aspect van de game zal er verschil te merken zijn. Want waar volgens De Platter de basisgameplay vrijwel vergelijkbaar zal zijn, is het Nemesis-systeem, waarbij je door jouw speelwijze in de game unieke vijanden moet creëren, op de PlayStation 4 en Xbox One heel wat uitgebreider:
To break it down, some of the stuff we’re pretty confident will still be very similar on current gen: the core mechanics, like combat, stealth, ranged and movements; the basic control and gameplay, that should all be really solid. What it won’t have is the same level of depth and variety and simulation within the ‘Nemesis system’.The story will be the same and the core gameplay will be the same, but [the ‘Nemesis system’ is] just so huge in terms of content, calculations and AI we’ll just have to try and get as much of it in as we can.
hmmm… nog een reden om een ps4 aan te schaffen