BioShock-ontwikkelaar Irrational Games sluit de deuren

De ontwikkelaar van de originele BioShock en het meer recente BioShock Infinite sluit de deuren, zo heeft Ken Levine, creative director en medeoprichter van de studio, zojuist bekendgemaakt. Levine wil zich gaan richten op kleinere games, waarbij het verhaal een belangrijkere rol speelt. Bij een kleinere game hoort ook een kleiner ontwikkelteam en een kleinere studio, en dus heeft Levine ervoor gekozen om Irrational Games te sluiten en een groot deel van de medewerkers te ontslaan. Slechts vijftien medewerkers zullen mogen blijven.

De nieuwe studio zal zich richten op digital only-games, om zo een nauwere band met de fans te krijgen, aldus Levine:

In time we will announce a new endeavor with a new goal: To make narrative-driven games for the core gamer that are highly replayable. To foster the most direct relationship with our fans possible, we will focus exclusively on content delivered digitally.
De nieuwe studio van Levine zal opnieuw onder Take-Two Interactive, de uitgever van onder andere de BioShock-games, vallen. Wat dit betekent voor de toekomst van de BioShock-franchise is nog niet bekend, maar de tweede episode van de Burial At Sea DLC zal gewoon volgens schema verschijnen.

  1.   
    Neolite's avatar

    Eeuwig zonde dat een dergelijk goede developer de deuren sluit. Dat een developer onder dezelfde naam met hetzelfde team een prachtgame kan neerzetten bewijst Bungie op dit moment gewoon.

  2.   
    ShadyXL's avatar

    Zolang Bioshock maar niet aan de kant wordt gezet vind ik het niet erg.

  3.   
    Leon's avatar

    Had dit echt niet zien aankomen 😮

  4.   
    Majo's avatar

    Zonde, ik was benieuwd wat Levine nog meer kon doen met de Bioshock-serie. Infinite liet zien dat daar qua setting nog heel veel interessante dingen mogelijk zijn.

  5.   
    Hitman047's avatar

    R.I.P. Irrational Games (1997-2014) 🙁

    – System Shock 2 (1999)

    – Freedom Force (2002)

    – Tribes: Vengeance (2004)

    – Freedom Force vs. the 3rd Reich (2005)

    – SWAT 4 (2005)

    – Bioshock (2007)

    – BioShock Infinite (2013)

    Nooit een slechte game gemaakt…

  6.   
    ChielB's avatar

    Stoppen op je hoogtepunt. Wel zonde, maar ook goed dat de echt creatieve mensen hun ideeën voorop stellen. Ken Levine blijft een held.

  7.   
    JohnnyBNL's avatar

    Daar gaat de hoop op SWAT5

  8.   
    Daan's avatar

    Echt balen!! Ik wou graag nog een BioShock!!

  9.   
    ChielB's avatar

    De rechten op BioShock blijven bij Take Two, dus best kans dat ze een andere studio nog wat met BioShock laten doen net als deel 2.

  10.   
    Hitman047's avatar

    ChielB schreef, "De rechten op BioShock blijven bij Take Two, dus best kans dat ze een andere studio nog wat met BioShock laten doen net als deel 2."

    Kan, maar wie zou dat dan moeten doen?

    2K Marin is ook gesloten. De nieuwe studio in San Francisco (met een aantal ex-werknemers van 2K Marin) werkt waarschijnlijk aan Maffia 3. En 2K Chech… volgens mij weten die zelf niet eens waar ze mee bezig zijn.

    Sowieso: Bioshock zonder Levine?

    Ik zie het voorlopig niet gebeuren.

  11.   
    PS4owner's avatar

    ik vind het echt heel jammer dat zij de deuren moeten sluiten zoals wij hun nu kennen. de bioshock serie (heb ze alle 3 gespeeld) blijft een van mijn favoriete spellen. hoop dat we een waardig vevolg in de toekomst krijgen op Bioshock Infinite die de verhaallijn doorzet. ik ga van het weekend maar eens van vooraf aan beginnen met deel 1 en dan toewerken naar deel 3 om oude herinneringen op te halen.

  12.   
    ChielB's avatar

    ”Hitman047″ schreef, "Sowieso: Bioshock zonder Levine? Ik zie het voorlopig niet gebeuren."

    Levine was ook niet bepaald uitgebreid betrokken bij deel 2. Dat was ook simpelweg cashen op een bestaand concept. Dat kunnen ze ook met Columbia of weer met Rapture gaan doen. Gewoon wegzetten bij een studio die er wel oren naar heeft. Het wordt allicht minder bijzonder dan de stap van BioShock 1 naar Infinite, maar de serie kan best in leven blijven.

    Wel interessant dat Levine nog steeds op de hardcore gamers wil blijven richten met zijn nieuwe aanpak. Als het maar niet te zweverig/indie wordt kan het best wat leuks opleveren. Net als Cliff Bleszinski toch iemand met bijzondere ideeën.