SimCity binnenkort alsnog offline te spelen

Patrick Buechner, algemeen manager bij ontwikkelaar Maxis, heeft via de officiële SimCity-website een feature aangekondigd waar fans al sinds de release van de game op wachten: de mogelijkheid om offline te spelen. We moeten nog even geduld hebben, want Maxis wil de offline-modus goed doortesten voordat deze gelanceerd wordt, maar de nieuwe feature komt met Update 10 gratis beschikbaar voor alle SimCity-spelers.

Buechner vertelde:

Alle eerder gedownloade content is altijd en overal beschikbaar, ook zonder een internetverbinding. We bevinden ons in de eindfase van de ontwikkeling. Natuurlijk willen we dat jullie het zo snel mogelijk kunnen spelen, maar we brengen het pas uit als het tot in de puntjes is afgewerkt. Wat betekent dat? Kort door de bocht; testen, testen en nog eens testen. Het einde van ons werk aan Offline komt in zicht. Daarna mag een aantal van onze meest hardcore spelers er mee stoeien, de testers. Deze groep vrijwilligers stelt Offline flink op de proef voordat we het uitbrengen.

Het is belangrijk om de basis van de game ongewijzigd te laten. Ik kan jullie dan ook vertellen dat Offline in de kern dezelfde game is als de onlineversie. Je kunt regio’s dus nog steeds in je eentje spelen en de multiplayer met mensen van over de hele wereld. Nieuw is dat je het speltype voor 1 speler offline kunt spelen. In dit speltype is niks gewijzigd aan de content, het regiospel en de gameplay. Omdat je spellen in dit speltype lokaal zijn opgeslagen, kun je naar hartenlust opslaan en laden. Ons team zal binnenkort in een nieuwe blog de volledige details uit de doeken doen, dus blijf ons volgen.

Wat betekent dit voor de onlineversie? Alle voordelen van een internetverbinding blijven van kracht, zoals toegang tot de multiplayer, de internationale markt en klassementen. En al je eerder opgeslagen steden en regio’s zijn nog steeds toegankelijk als je online inlogt.

Beter laat dan nooit en een goede reden om je vrije tijd (nog meer) te vullen met SimCity? Of komt deze mogelijkheid te laat om de game nieuw leven in te blazen? Laat het ons weten!

  1.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Maxis read my lips; Grotere speelkaarten om je stad erop te bouwen is echt een must! De schade van altijd online zijn is al lang gedaan.

  2.   
    Caroldus_Maximus's avatar

    ”DutchGamer-W-“ schreef, "Maxis read my lips; Grotere speelkaarten om je stad erop te bouwen is echt een must! De schade van altijd online zijn is al lang gedaan. "

    Ik vrees dat ik me hierbij moet aansluiten. Deze feature komt bijna een jaar te laat…

  3.   
    Moon-Hero's avatar

    Het werkt beter offline dan online denk ik. 😛

  4.   
    Daniel Z's avatar

    Geweldig! Ik denk dat ik SimCity na de update ga spelen. Zal er snel achter komen dat de maps mogelijk te klein zijn, maar dat boeit mij nu nog niet zo, eerst maar gewoon spelen.

  5.   
    3333/3333's avatar

    En hoe zit het dan met de peformance? EA heeft ons wijs gemaakt dat deze game onder andere ook om die reden online moest. spelen we dan dan straks oflline met 10 fps??

  6.   
    Caroldus_Maximus's avatar

    Caroldus_Maximus schreef, "

    ”DutchGamer-W-“ schreef, "Maxis read my lips; Grotere speelkaarten om je stad erop te bouwen is echt een must! De schade van altijd online zijn is al lang gedaan. "

    Ik vrees dat ik me hierbij moet aansluiten. Deze feature komt bijna een jaar te laat…"

    Aan de andere kant begrijp ik dat het vanuit het perspectief van EA bekeken een betere zet was om de game niet vanaf de launch offline speelbaar te maken. Dat had ze waarschijnlijk veel sales gekost, ondanks het feit dat de krakers de game al snel offline aan de praat wisten te krijgen.

  7.   
    ChielB's avatar

    Dit is natuurlijk gewoon marketing. Even jaartje poot stijf houden en geen offline toestaan (voor de verkopen) en daarna het alsnog toestaan. Ik vrees alleen voor velen too little too late.

    Echt grotere steden bewaren ze allicht tot SimCity 2 verschijnt.

  8.   
    Rijstekorrel's avatar

    Ik heb het spel al lang al weer verwijderd vond het niet zo boeiend meer.

  9.   
    D_Dog's avatar

    Simcity heeft gewoon gefaald, en zal nooit de echte opvolger van Simcity 4 zijn.

  10.   
    DeAdSeYe's avatar

    Caroldus_Maximus schreef, "

    ”DutchGamer-W-“ schreef, "Maxis read my lips; Grotere speelkaarten om je stad erop te bouwen is echt een must! De schade van altijd online zijn is al lang gedaan. "

    Ik vrees dat ik me hierbij moet aansluiten. Deze feature komt bijna een jaar te laat…"

    De reden waarom we een kleine speelveld hebben is allang gegeven. Maxis heeft een engine gebouwd met de achterliggende gedachte dat alles beheert, denk hierbij aan het verkeer, inwoners, werk, gas, water, elektriciteit, inkomsten, uitgaven noem het maar allemaal op. De engine moest dit allemaal realtime berekenen op een nieuwe manier.

    Hierdoor was het niet in staat om grote spelwerelden te renderen en te berekenen. Dit hebben ze geprobeerd en is allemaal gefaald. Dit heeft niks met afwerking te maken of programmering maar met de huidige technologie. Het kon alleen worden berekent door high-end apparaten waar Maxis zich niet op heeft gericht.

    Anders krijgen we weer het gezeik, Sim City werkt niet, te zwaar, high-end. Dus hoe je het ook went of keert, het is nooit goed. Daarnaast zou Sim City minimaal een jaar worden uitgesteld als ze grote speelvelden hadden uitgebracht.

  11.   
    Flapjack's avatar

    hmm hehe… eindelijk ook offline mocht ff duren maar goed…
    die maps moeten wel wat groter of iig de schaal moet groter. tuurlijk snap ik het principe van maxis dat ze willen dat je switched of interactief bezig bent met andere steden, maar dan vind ik dat dat seamless moeten doen geen ingewikkelde laad tijden om stad naar stad te switchen. die tech is er al lang. en zo moeilijk hoef het niet te zijn. dit zorgt ervoor dat het aantrekkelijker wordt om meer met andere steden wat te doen dan alle specialicaties op 1 postzegel te proppen. wat nu veel gebeurt waardoor het gezeur van grotere maps ontstaat. maar als je naar de randstad kijkt staat er midden in het industry terrein ook geen huizenblok. dat is gewoon niet efficient.

    klein is fijn maar iets groter is zeker niet verkeerd. miss 2 x zo groot niet gelijk 4 x ofso.

    OT: offline nogmaals is inderdaad gewoon marketing.. ff de community weer een boostinjectie geven en dan dood laten bloeden vermoed ik.

  12.   
    Musicman88's avatar

    dat heeft lang genoeg op zich laten wachten. grotere maps zie ik helaas niet meer verschijnen voor deze game. dat bewaren ze idd wel voor simcity 2, want ze moeten met iets goeds komen na dit fiasco

  13.   
    DeAdSeYe's avatar

    Flapjack schreef, "…"

    Uit officiële bronnen werd vermeld dat ook high-end PCs problemen hadden bij grotere steden. Ze hebben zeker test gedaan, en daaruit bleek dat de engine nog niet klaar was voor grotere steden.

    Het zorgde niet alleen voor langere laadtijden, maar ook flinke performance verlies onder het spelen. Puur omdat de engine teveel berekeningen moest doen om de hele stad draaiend te houden. Ik vertel alleen maar dingen uit officiële bronnen, de engine en de PCs waren nog niet klaar voor grote steden te renderen.