Titanfall kent maximum spelersaantal van twaalf

Middels een conversatie via Twitter heeft Vince Zampella, oprichter van Respawn Entertainment, laten weten dat Titanfall zal beschikken over een maximum spelersaantal van twaalf personen, wat betekent dat de game met niet meer dan 6 vs. 6 gespeeld kan worden. Op het Amerikaanse forum NeoGAF kon deze beslissing op veel kritiek rekenen en een ontwikkelaar van Respawn toog dan ook naar het forum om wat verdere toelichting te geven over dit spelersaantal.

Men laat weten dat er ook hogere en lagere spelersaantallen zijn geprobeerd, maar dat een aantal van twaalf het beste leek te passen in de huidige maps en gameplay-mechanieken. Omdat het bijvoorbeeld mogelijk is dat iedere speler tegelijkertijd in een titan kan zitten, zouden (veel) meer spelers dan twaalf wat te veel van het goede zijn. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat er ook tientallen bots aanwezig zijn in iedere game. Deze zijn te vergelijken met de pilots, maar dit zijn units die zich alleen op de grond bevinden.

Als pilot ben je dus een soort ‘supersoldier’, die kan doublejumpen en wallrunnen. in vergelijking met dit simpele voetvolk. Voor het doden van een vijandelijke pilot, en dus een menselijke tegenstander, verdien je dan ook heel wat meer punten dan voor het doden van de A.I.:

Lots of armchair game designing going on in here. I’d suggest playing before judging a something as insignificant as a number in a vacuum.

Vince is right – we tried a huge amount of playercounts (all the way down to 1v1 and up quite high) and designed the maps, gameplay mechanics, and entire experience around which played best. If anyone wants to chase the numbers game, perhaps we’re not the experience they’re after? I dunno.

And FYI, for amount of stuff happening at once in a map you’ll be hard pressed to find a game that keeps the action higher. I literally have to stop playing every few rounds because my heart just can’t take it some times. Remember, you can get out of your Titan and let it roam on AI mode – meaning there can be 12 Pilots wallrunning around, 12 Titans stomping below, and dozens of AI doing their thing.

Oh, and I keep seeing people thinking we’ve got “bots” when we talk about AI. Thats not how they are. The AI in Titanfall are not replacements for human players. Our playercount is not 6v6 because of AI – AI play their own role in the game and are a different class of character in the game.

Can’t wait! Only a couple months until speculative threads like this are gone and people are actually talking about their experiences with the game. Its truly fun stuff, and I hope everyone at least gives it a try.

Wil je meer weten over Titanfall? Lees dan de zojuist verschenen Fast Forward!

  1.   
    soldierarjan's avatar

    Vind het toch raar om maar met 12 mensen online te kunnen en dan nog wat bots erbij om het toch meer te laten lijken.

  2.   
    Leon 2.0's avatar

    Die bots (of zo mag je ze dus eigenlijk niet noemen van die dev.) hebben een hele andere rol dan de menselijke spelers. De bots zijn normale voetsoldaten, terwijl je als pilot dus tegen muren op kan rennen en dergelijken. Het past ook wel bij Respawns streven om de singleplayer en de multiplayer in elkaar te verweven. 😉

  3.   
    ChielB's avatar

    En nog belangrijker, als de mappen en gameplay er maar goed op aansluiten. Met 16/24/32 spelers in een map die er totaal niet geschikt voor is gaat ook niet werken. De leukste potjes online had ik de laatste jaren toch vooral met kleinere teams tegen elkaar. Kan je nog echt met elkaar wat tactieken bespreken, onderling kletsen etc. Less is absoluut more in dit geval. 🙂

  4.   
    3333/3333's avatar

    Ik denk ook zeker dat dit de game juist zeer ten goede komt. Ben het met ChielB eens dat kleinere teams juist veel leuker zijn.

    De spelersaantallen van 32/64 spelers zijn allemaal leuk voor de marketing, maar online is het echt een ramp om in zo’n volle server te spelen.

  5.   
    WoKingNL's avatar

    Grote teams werkt alleen bij battlefield, bij CS, CoD, Halo etc. zie je al snel dat kleinere teams een betere match geven dus ik denkd at dit echt geen slecht idee is.

  6.   
    lassieman's avatar

    Dit maakt me inderdaad echt niks uit. In BF vind ik 64 spelers eigenlijk ook al te veel en ik speel dus meestal op 32 of 48p servers.

  7.   
    Leukste's avatar

    ChielB schreef, "En nog belangrijker, als de mappen en gameplay er maar goed op aansluiten. Met 16/24/32 spelers in een map die er totaal niet geschikt voor is gaat ook niet werken. De leukste potjes online had ik de laatste jaren toch vooral met kleinere teams tegen elkaar. Kan je nog echt met elkaar wat tactieken bespreken, onderling kletsen etc. Less is absoluut more in dit geval."

    Inderdaad, het moet ook op elkaar aansluiten. En minder/kleiner hoeft niet altijd slechter te zijn.

    WoKingNL schreef, "Grote teams werkt alleen bij battlefield, bij CS, CoD, Halo etc. zie je al snel dat kleinere teams een betere match geven dus ik denkd at dit echt geen slecht idee is."

    Al zijn bij BF de grote teams nog onderverdeeld in kleinere squads. Maar dan nog is het iets waar BF zeker in uitblinkt.