DICE: Humor in Bad Company maakte de franchise te niche

De Bad Company-games hebben nog steeds een grote schare fans achter zich en die waren dan ook erg teleurgesteld toen ze eerder dit jaar hoorden dat een nieuwe game uit deze franchise voorlopig uitgesloten is. Zojuist heeft creative director Lars Gustavsson in een interview laten weten waarom DICE het geliefde Bad Company momenteel in de ijskast zet: volgens de ontwikkelaar is de franchise te niche.

Gustavsson laat weten dat DICE zelf heel tevreden was over Bad Company, maar volgens hem deelde niet iedereen die mening:

It is a discussion about niche and mass market, I think. If you make your product more niche, you’ll get more happy fans, but that audience will be smaller – some people won’t care, some people will love it. When we did the original Bad Company and the sequel, we got a lot of criticism. Why would I play this? It’s not a serious shooter, I don’t care about this. I want a serious shooter with a more hard-boiled angle. And we thought it was fun!
De interviewer vroeg vervolgens aan Gustavsson of ze geen voorbeeld kunnen nemen aan Nathan Drake: dat is een personage dat zowel grappig als populair is. Gustavsson kan zich daar echter niet in vinden:
He’s not really funny. He’s serious, but he’s kind of ironic. I’m happy for franchises that can do that. I think Bad Company was perhaps part of that group. I love franchises that don’t take themselves too seriously.
Tot slot benadrukt Gustavsson dat Bad Company zeker niet dood is. Tegelijkertijd laat hij weten dat de kans klein is dat we de franchise ooit nog in zijn huidige vorm terug zien keren:
I think that games in general can be anything. Sometimes you get the feeling that the community and the press only think there’s one type of game, the ultimate game, and for me it’s becoming more and more diverse. […] So it’s not that we’ve buried the crew, so to speak. But it is true that for some reason if you want to make a game for the masses, you need to be more neutral when it comes to things like humour, because humour is very personal. Some people love it, some people hate it.
Met andere woorden: Bad Company 3 lijkt nog ver weg en de kans is groot dat we eerst Battlefield 5 krijgen. Of dat iets is om blij van te worden? Daar mag je zelf over oordelen.

  1.   
    Eichmann's avatar

    Zolang Battlefield 5 dan wel compleet iets nieuws te bieden heeft hebben we niet te klagen lijkt me.

  2.   
    3333/3333's avatar

    Als er humor in een spel moet, moeten ze ook echt all the way gaan.

    Rockstar snapt een beetje hoe dat werkt, maar in de meeste gevallen (o.a. Uncharted, Bad Company) werkt het juist alleen maar tenenkrommend.

  3.   
    blackname's avatar

    Eichmann
    2013-11-23 12:18:22
    Zolang Battlefield 5 dan wel compleet iets nieuws te bieden heeft hebben we niet te klagen lijkt me.

    Waarom compleet iets nieuws? Bf4 is een geweldige game die alleen nog steeds verl beter kan. In bf5 zie ik juist liever een geperfectioneerde bf4. Laat ze daarna maar weer met iets nieuws komen, hoop stiekem toch een keer op ww2.

  4.   
    lassieman's avatar

    Ik zou zelf veel liever weer een BC krijgen en ik vraag me eigenlijk ook wel af of dit waar is. Ik denk namelijk dat het de meesten niet zoveel uitmaakt en de game toch wel kopen omdat het BF is.

    Year Title Sales
    2002 Battlefield 1942 2.47 [1]
    2004 Battlefield Vietnam 1.36 [1]
    2005 Battlefield 2 2.25 [1]
    2005 Battlefield 2: Modern Combat 1.64 [1]
    2006 Battlefield 2142
    2008 Battlefield: Bad Company 2.59 [2]
    2009 Battlefield 1943
    2010 Battlefield: Bad Company 2 6.54 [2]
    2011 Battlefield 3 15.00 [3]

    Als je dit lijstje ook ziet lijkt het er op dat ie elk jaar gewoon beter verkoopt.

  5.   
    samlinders's avatar

    Vond de single player van Bad Company toch wel de leukste van de serie.

  6.   
    Caroldus_Maximus's avatar

    E Rommel schreef, "Als er humor in een spel moet, moeten ze ook echt all the way gaan.
    Rockstar snapt een beetje hoe dat werkt, maar in de meeste gevallen (o.a. Uncharted, Bad Company) werkt het juist alleen maar tenenkrommend."

    Om eerlijk te zijn, vond ik de knipoog van Nathan Drake wel goed werken. Het gaf aan dat men beseft hoe over de top de serie is en steekt daarmee een beetje de draak met zichzelf. Bij Bad Company vond ik het ook wel geslaagd, maar een Battlefield-game speel je eigenlijk enkel voor de multiplayer, hoewel ik de singleplayers van de Bad Company-serie stukken beter vond dan die obligate singleplayers van de Battlefield-serie.