Analist: Problemen GTA Online wijzen op gebrek aan kennis

Grand Theft Auto 5 is niet geheel verrassend een grote financiële klapper voor uitgever Take Two. Een analist van IHS Electronics & Media waarschuwt het bedrijf er wel voor dat men niet achterover kan gaan leunen. Volgens games-analist Christine Arrington tonen de vele problemen bij Grand Theft Auto Online wel aan dat er bij Take Two een groot gebrek aan kennis is op het gebied van digitale strategie. Dat kan je niet verbloemen met alleen maar rooskleurige verkoopcijfers van de game.

Volgens Arrington benut Take Two de online en mobiele markt het minst van alle grote westerse uitgevers. Door geld te verdienen aan GTA Online, dankzij microtransacties, krijgt Take Two er ineens een stevige digitale markt bij, maar het feit dat GTA Online zoveel problemen kent laat toch zien dat men wel over de juiste kennis van zaken moet beschikken bij een dergelijke ambitieuze online game. Arrington vertelde:

In this context, Take Two has far to go before its heavy reliance on retail sales is mitigated by diversification into digital, online and mobile opportunities. Monetising the online portion of GTA 5 offers Take Two the opportunity to build its digital business relatively quickly and to claw back its position against its direct competition. However, the problems Take Two has experienced in deployment and roll-out of GTA Online highlights the expertise gap that needs to be filled when implementing ambitious online games experiences across significant user bases.
Arrington voegde er nog aan toe dat het bedrijven vaak jaren van investeren kost om expertise te ontwikkelen op het gebied van online games en de architectuur die daar bij komt kijken. Ze is duidelijk van mening dat Take Two er niet klaar voor was om zoiets groots als GTA Online in de markt te zetten. Niet alleen is het voor alle gamers heel vervelend, maar het zal ook financiële gevolgen hebben. De verwachte inkomsten uit GTA Online zijn door alle opstartproblemen naar verwachting een stuk lager dan men voorheen gehoopt had, aldus Arrington.

  1.   
    Sympharion's avatar

    Ik had na de eerste week of eerste 2 weken geen problemen meer. Als het aan onervarenheid ligt, dan moet EA wel helemaal onervaren zijn kijkend naar de release van Sim City en Activision Blizzard, met Diablo 3 etc.

  2.   
    Noice!'s avatar

    Je kan heel simpel stellen dat als Blizzard het niet voor elkaar krijgt, niemand het kan. Het is Blizzard’s bread and butter en zelfs zij kregen problemen door de massale toestroom. Ik neem taketwo weinig kwalijk omdat ik Online puur zie als een extra’tje. Zonder Online had het evenveel games verkocht.

  3.   
    Sympharion's avatar

    Marinu$ schreef, "Je kan heel simpel stellen dat als Blizzard het niet voor elkaar krijgt, niemand het kan. Het is Blizzard’s bread and butter en zelfs zij kregen problemen door de massale toestroom. Ik neem taketwo weinig kwalijk omdat ik Online puur zie als een extra’tje. Zonder Online had het evenveel games verkocht."

    Dit.

  4.   
    L3n-M3n's avatar

    Persoonlijk vind ik dat ze wel iets meer hadden mogen doen om de problemen in het begin te voorkomen. Het meest voor de hand liggende lijkt mij een soort van queue systeem zodat ze het een beetje konden limiteren terwijl ze hun capaciteit aan het vergroten waren. Daarnaast vind ik de bug dat singleplayer saves corrupt raakten na de update wel een hele grote fout. Dat had uberhaupt niet mogen gebeuren.

  5.   
    DeAdSeYe's avatar

    Ik wil het niet goed praten of wat dan ook. Maar dit is ook pas hun eerste serieuze “grote” multi-player.

    Wat verwacht meneer de Analist? Dat de ervaring erg hoog is door iets wat ze nog NOOIT hebben gedaan?

    De meeste problemen waren vrijsnel opgelost, daarnaast kon je Rockstar ook tot op de voet meekijken. Daarnaast krijgen spelers gratis geld en gratis DLC, wat heeft andere bedrijven hieraan gedaan? Zoals de slechte release van Sim City als voorbeeld?

    Ze mogen dan wel een gratis game hebben gegeven, maar Sim City voelt nog altijd onafgewerkt af wat ik bij GTA online bijv. niet heb.

    Laten we het ook niet hebben over andere games, zoals Final Fantasy A Realm Reborn waar ik naar een anderhalve week nog altijd niet heb kunnen gamen. Gaat wel 2/4 van mijn maand abonnement. Bij GTA Online waren er fixes om de problemen te omzeilen.

  6.   
    irapi's avatar

    Mee eens, ze hebben te veel hooi op hun vork genomen. Ik neem het ze niet kwalijk verder, maar ik vind dat de marketing rond GTA online wel wat minder had gemogen, wellicht was het dan niet zo populair geweest op release. Ze konden verwachten dat na de online trailer iedereen die de singleplayer speelde ook de online direct graag wilde spelen.

  7.   
    Beevy's avatar

    Zijn er mensen die nog steeds problemen hebben?

    Is bij mij nog steeds 9 van de 10 keer ‘rockstar cloud servers unavailable’. Omdat het 1 op de 10 keer wel lukt betwijfel ik of het aan mijn instellingen ligt, maar ben bang dat het nog steeds falend rockstar is.