Gamersnet.nl

Baas NVIDIA: Consoles kunnen nooit meer betere graphics krijgen dan pc’s

Volgens Tony Tamasi, baas bij NVIDIA, zullen consoles nooit meer verschijnen met betere graphics en meer kracht dan pc’s. Ten tijde van de PlayStation (One) en PS2 viel het qua grafische kracht op pc’s wel mee en liepen de consoles nog voor op desktops. Toen de Xbox 360 en PlayStation 3 verschenen, waren de consoles vrijwel gelijkwaardig aan de pc en inmiddels heeft de pc volgens Tamasi een niet meer in te halen voorsprong:

It’s no longer possible for a console to be a better or more capable graphics platform than the PC. Certainly with the first PlayStation and PS2, in that era there weren’t really good graphics on the PC. Around the time of the PS2 is when 3D really started coming to the PC, but before that time 3D was the domain of Silicon Graphics and other 3D workstations. Sony, Sega or Nintendo could invest in bringing 3D graphics to a consumer platform. In fact, the PS2 was faster than a PC.

By the time of the Xbox 360 and PS3, the consoles were on par with the PC. If you look inside those boxes, they’re both powered by graphics technology by AMD or NVIDIA, because by that time all the graphics innovation was being done by PC graphics companies. NVIDIA spends 1.5 billion US dollars per year on research and development in graphics, every year, and in the course of a console’s lifecycle we’ll spend over 10 billion dollars into graphics research.

Sony and Microsoft simply can’t afford to spend that kind of money. They just don’t have the investment capacity to match the PC guys; we can do it thanks to economy of scale, as we sell hundreds of millions of chips, year after year.

De flinke doorontwikkeling van de pc-markt heeft volgens Tamasi ook te maken met het feit dat men vroeger nog niet het maximale opzocht. Hardware was nog niet ontworpen om het maximale uit alle technologieën te halen. Dit is de laatste jaren wel anders geworden, nu men met de pc constant streeft voor het grootste, snelste of meest krachtige. Tamasi vertelde:
The PC graphics industry wasn’t operating at the limits of device physics and power. If you wind back the clock, a high-end graphics card at that time was maybe 75W or 100W max. We weren’t building chips that were on the most advanced semiconductor process and were billions of transistors.

Now we’re building GPUs at the limits of what’s possible with fabrication techniques. Nobody can build anything bigger or more powerful than what is in the PC at the moment. It just is not possible, but that wasn’t the case in the last generation of consoles. Taken to the theoretical limits, the best any console could ever do would be to ship a console that is equal to the best PC at that time. But then a year later it’s going to be slower, and it still wouldn’t be possible due to the power limits.

NVIDIA is buiten de boot gevallen wat betreft de ontwikkeling van de Xbox One en PlayStation 4. Volgens Tamasi heeft men bewust gekozen om niet betrokken te raken bij de PS4 en Xbox One, omdat het de moeite niet waard was. Volgens concullega Matt Skynner, vice-president van AMD, heeft NVIDIA vooral last van jaloezie en is het een zure appel voor hen dat ze niet meedoen. Skynner verwacht dat AMD goed kan profiteren van het optrekken met de consolebouwers. Hiermee verwacht AMD ook de wedstrijd qua pc-hardware te kunnen winnen.